torsdag 6 december 2012

Snökaos...

...tycks det vara i en stor del av vårt avlånga land.
Här snöar det för fullt nu så vi får nog vår beskärda del av eländet vi med.
Inte för att det brukar bli så otroligt mycket kaos här där jag bor av några decimeter snö.
Vi har en viss vana så att säga.
Själv jobbade jag en gång i tiden i en hemtjänstgrupp mer ute på landet.
Det var bara på småvägar som vi i princip körde på.
Å körsträckan under en arbetskväll låg på ca 10-12 mil.
Det körde jag i ur och skur, glashalka, oplogade vägar och en enda gång blev jag fast under åren jag jobbade i den gruppen.
Man lär sig....

Nuförtiden kör jag inte så ofta bil då jag ingen har.
Men cyklar gör jag.
Fast inte när det väl blivit vinter, då ställer jag undan cykeln i förrådet ute.
På tal om det så måste jag nog be Mini göra det idag efter skolan för de står fortfarande ute.
Jag liksom småhoppas på att all snö ska försvinna och det bara helt plötsligt blir April igen...haha

Gårdagen blev verkligen en lugn historia.
Jag gjorde inget vettigt alls mer än var sådär gruvligt trött som jag alltid är nuförtiden.
Damen från Landstingets patientkontor ringde och sa att jag kan vänta mig mitt frikort nu.
Att det ska landa i min brevlåda om någon dag eller så.
Det underlättar ju ekonomin en hel del, att slippa betala för var gång jag går upp på psyk.
Det blir ju inte så billigt om man ska betala hela kostnaden själv var gång jag går dit. 300 för läkarbesök och 80 för andra besök.
Så nu har jag fritt....
När det gäller mediciner så har jag kommit upp i nivån då jag bara betalar 25 % själv och det gör enorm skillnad.
Man får vara glad för det lilla goda som kommer till en, eller hur?

Jag sitter som vanligt i mitt kök med tända ljuslyktor på bordet.
Kaffet är nykokat så det doftar ljuvligt här.
Finns inget bättre än dagens första mugg nykokt kaffe.

Min grotta är ju egentligen ganska så stor.
Jag har som jag kanske tidigare skrivit 5 rum och kök på 124 kvadratmeter samt min stora, stora takade altan.
Å ändå använder jag bara köket och mitt sovrum.
Det har liksom bara blivit så.
De enda gångerna jag går in i vardagsrummet (som är lägenhetens absolut största rum) är när jag ska vattna blommorna eller städa.
Annars så går det rummet bort för mig.
I Lördags när jag hade 18 års kalaset så dukade jag givetvis vid matbordet i vardagsrummet.
Så när jag har gäster så sitter vi där men sällan annars.
Snacka om att inte utnyttja utrymmet men jag trivs som bäst i köket och sovrummet så då huserar jag där...
Jag trivs i min grotta inte tu tal om det men det är lätt att förbli eremit här....vilket kanske inte är så bra.

Just människor har jag väldigt svårt för just nu.
När jag mår så här dåligt som jag gör nu blir jag vidöppen.
Så går jag på stan eller sitter med en grupp människor så tar jag in det dom känner och ofta så sticks dom.
Det är många som inte har ett lätt liv.
Å jag har fullt upp med mig själv, vill inte känna av andras mående så då är det ännu mycket lättare att förbli eremit och rulla för stora stenen vid ingången till grottan.

Nu ska jag fylla på mitt kaffe och spela lite Song Pop så jag väcker barnen...hehe

Ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!

12 kommentarer:

  1. Kul med ny blogg, här får jag ta och läsa ikapp! Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. För mig är alltid frikortet nånslags garanti för att jag kommer hålla mig frisk tills dan efter det har gått ut... Vilket på ett sätt är jäkligt irriterande eftersom det känns som jag inte utnyttjar det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å för första gången får jag ett frikort...

      Radera
  3. oj så stor lägenhet :) ja här använder vi hela vår 56kvm :) hoppas du får en skön dag fina tjej o ta hand om dig kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagen har varit mycket lugn hos mig!

      Radera
  4. Ja jag blev fast i tre timmar pga tåget. Hade jag bara fått köra min bil hade det ju gått bra. Den har ju dubbar. Fast det ryktas om att det ska bli förbjudet här i Sthlm. Det kommer ju aldrig att funka. Jag kommer iallafall fortsätta med det ändå, hehe >.<

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbdäck är definitivt att föredra under vintern.

      Radera
  5. Hej, tack för besöket hos mig! Trevligt att hitta dig igen.:-) Detta med att det kan vara jobbigt med att känna in andra när man själv har det tungt känner jag igen... Funderat på att lära dig att "stänga ned"? Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan stänga av när jag mår bra men det tycks vara omöjligt när jag mår såhär dåligt. Tyvärr!

      Radera
  6. Ja du Millan - det är ju så, Att man blir vidöppen och känner de andras plåga, och då blir man själv ännu tröttare.. En ond cirkel det där.. Bra att du tog det lugnt igår. Hoppas du gör det samma idag?

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp ergo, helt och hållet lugnt.
      Bara middag står på tapeten.
      Har dock sneglat flera gånger i kakboken men bestämde mig för ännu en hel dags vila.
      Kram

      Radera