lördag 15 december 2012

Urusla jag...

Jag gjorde det stora misstaget att jag ringde min sk mamma i dag.
Hon ville sen sist vi pratade att jag skulle höra av mig och berätta hur det gick hos läkaren.
Det fungerade 7 minuter ungefär, sen gasade hon på utav bara helsike så nu vet jag minsann vilken oerhört dålig dotter och människa jag är.
Jag är, alltså finns jag.
Men knappast efter ett sånt samtal.

Kände hur svärtan började omge mig.
Tvärringde min fina Pappelino.
Han lyssnade, han tyckte det var bra att jag ringde honom i stället för att gå på svartheten och göra något dumt.

Efter det var jag lugn i ca 10 sekunder, då ringde jag Herr H.
Han ställer som alltid upp när jag behöver honom.
Och han vill tydligen inte att jag ska försvinna från jordens yta.

Efter det var jag lugn någon minut, ringde älskade E men hon var lite för jobbig för min smak ikväll...
Ibland vill man INTE höra alla jobbiga sanningar på direkten.

Så ringde min fine vän, ska jag kalla honom Mr J.
Vi pratade i timmar.
Han är en genomgod människa.
Så empatisk, så lyhörd, så fin i sitt inre.
Jag är lyckligt lottad som haft förmånen att få lära känna honom även om det bara skett per telefon.
Han är i vart fall en fantastisk människa.

Å sen kom det stora svarta över mig, när jag gjort bort alla samtalen som jag trodde skulle hjälpa mig.
Hämtade mattkniven från verktygslådan med sitt sylvassa rakblad.
Satte mig och vässade bästa kniven....

Å där någonstans vaknade jag till och undrade vad jag höll på med.
Letade reda på numret till jouren och ringde dit.
Har pratat säkert två timmar med henne, människan i telefonen.
Är lite lugnare men kan säga såhär;
Jag förstår de som skär sig (utan att tanken är att ta livet av sig), för att lindra ångesten och för att känna något.
Just precis så känner jag  nu.
Att skära med vass kniv i mitt kött så att jag känner något annat än denna känslokyla jag drabbats av.

....men jag får inte, jag vet!
Fast jag vill!

Å det bästa just nu är att krypa ner i sängen.
Jag tror jag gör det så tar jag känslorna eller bristen på dem i morgon!

Kramen om!


10 kommentarer:

  1. Har svårt att förstå hur kan en mamma vara så fruktansvärt elak.
    Tur att du har andra som du kan prata med.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu inte lyckats klura ut hur hon fungerar och inser att det inte är något jag ska lägga tid på.
      Kram

      Radera
  2. Bra att du ringde jouren, gör det så fort du börjar fundera på att skada sig själv. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är bra att jouren finns, tack och lov!

      Radera
  3. Nu vet jag inget om din mamma men kan det vara så att hon projicerar (överför) sitt eget elände på dig? Låt henne inte. Tyvärr finns det inte körkort för att bli förälder men om det funnits så kanske din mamma blivit kuggad... Grrr. :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt. Något jag själv funderat på under lång tid. Tyvärr fungerar jag som en svamp när jag mår dåligt. Önskar att hon inte kunde påverka mig men hon gör det...

      Radera
  4. Hmhm ... som jag har förstått det så har du och din mamma inte haft kontakt på länge och det verkar som bästa idén vore att inte ta upp den igen ... för tillfället är hon nog inte rätt person för samtal/umgänge med dig ... Försök omge dig med dem som ger dig kraft och positiv energi så det svarta och tunga inom dig kommer i skymundan ... svårt, men det går ska du se ... snart ljusnar det och bättre tider dagas ...
    Ta hand om dig och din dag! Många tankar till dig!/Mormor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inte prata med henne mer. Hon gör mig bara illa så jag ska än en gång välja bort henne.

      Radera
  5. Fy vad svårt du har haft det.
    Och vad synd att det blev så där med mamma.
    Det var ju det sista du behövde just nu.

    Vad bra att du ringde jouren.
    Dom är bra att ha när man känner att det håller att på att gå åt he---te.

    Fina bästaste du ! Var rädd om dig. Kramar i massor / Jane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker vara rädd om mig men tycker inte jag lyckats nå vidare bra just nu...
      Kram

      Radera