fredag 18 januari 2013

Fredag hela veckan...

Så kan man se det om man som jag går hemma sjukskriven.
Det är som lättare att tänka sig veckan fylld av fredagar i stället för exempelvis måndagar.

I dag är en bra fredag.
Varannan fredag mår jag bättre och just för att barnen växlar boende och det är dags för mammavecka.

Sista veckan har varit turbulent för mig.
Mycket har hänt, små orosmoment som bitvis vuxit till sig lavinartat.
I går så kände jag enorm frustration då jag pratade med Mini.
Barnen har ju precis blivit sambo med x-makens nya kvinna.
i lördags flyttades det ihop i den nya större lägenheten.
Jag har inte tänkt så mycket på henne.
Barnen har pratat gott så det har jag känt som en trygghet.

I går blev jag dock väldigt pisst på henne.
Sådär utan att ens en endaste gång ha pratat eller träffat henne.
Mini berättade att de hade haft mysdag i går som skulle gå över även denna dag.
Han, Maxi och x-ets nya hade alltså mysdag och gjorde en massa roligt i går.
Jodå jag har inga problem att ta det om jag då bortser från att Mini fick skolka från skolan både i går och även idag för att de skulle ha sin dag.

Jag menar Hallå, är det okey att uppmana min son att skolka från skolan för att ha roligt?
Han är inte förkyld så det handlar inte om det.
Vad lär man barnen av det?
Att det är helt okey att skolka om man vill göra roliga saker.
Då är inte skolan viktig....

Hade ex Korpen gjort samma i höstas, låtit Mini skolka för att de skulle ha en heldag ihop så är jag fullkomligt säker på att min x-make hade blivit vansinnig.
Minns hur han reagerade när jag tog ledigt från skolan veckan innan ett sportlov då vi åkte till Herr H,s föräldrar, jag och Mini för att han skulle få känna sig utvald och göra lite vinterskoj utan flickorna.
Å då ansökte jag om ledighet från skolan och fick det beviljat.
Men x-maken tyckte att jag var oansvarig....

Nu är han inte det, oansvarig alltså,  för skolka är helt okey tydligen.
Funderade i morse på om jag skulle ta och ringa honom men insåg snabbt att det inte lönar sig.
Risken att jag får skit är större än att han skulle erkänna att det var fel, det som gjordes.

Det är alltid skillnad på dig och mig!

Ja Halleluja och amen, det kommer väl att sluta med att hon är en bättre mamma till mina barn än vad jag är...

Nog om det, nu har jag fått skriva av mig så nu skiter jag i det.

Just nu har jag en hel fläskkotlettrad som jag fyllt i lergrytan i min ugn.
Det doftar ljuvligt i mitt kök.
Hittade på fyllningen som smakade gudomligt.
La ihop het salsa med lite creme fraiche med finhackad rödlök, pressad vitlök, finhackade champinjoner och kryddor.
Rullade ihop och trädde ett nät över.
Så i lergrytan med svampspad, buljong och lagerblad.
In i kall ugn och så tar det ett antal timmar innan det är klart.
Ska sen göra sås på den goda skyn och tror att det blir kokt potatis, vitlöksmorötter och hela rödbetor till.

Jag gissar på urgott!

Ha nu en fortsatt härlig dag alla fina!

Kramen om!

5 kommentarer:

  1. Söka ledigt - ja, skolka - nej! Jag tycker det är extremt viktigt att vuxna föregår med gott exempel för barnen så att de redan från början lär sig hur livet fungerar!

    SvaraRadera
  2. Håller med Freja helt och hållet! Åh vad maten låter gooood! Kram.

    SvaraRadera
  3. Det var ett konstigt förfarande att låta honom skolka, varför begärdes det inte ledigt tro.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Förstår din irritation ... tanklöst gjort att låta skolk vara ok ... han lever uppenbarligen inte som han lär - ditt ex!
    Människor beter sig så himla dumt i en del situationer så man blir mållös ...!
    Din middagsmat lät väldigt god! :) Du är en fena på matlagning! Likaså är du en omtänksam mamma och du vet att ingen kan ta en mammas plats eller bli en "bättre mamma" än mamman själv så länge mamman vill! Ha en fortsatt bra lördag!/Mormor

    SvaraRadera
  5. Det är inte lätt detta med varannan tid hos föräldrarna. Men skolka ska man inte. Självklart ska vi vuxna se till att skolan blir gjord i sin ordning. Kul kan man ha när man är ledig på helgen. Förstår om du blev irritterad. Skulle jag också blivit. Ha en bra helg. Förresten; har jag haft problem att komma in på din blogg. Nu blev jag överraskad när jag såg att du gjort om den. Det kanske du gjort för ett tag sedan, men jag såg det idag. Har vart sjuk så jag har inte orkat ta tag i bloggandet så där seriöst. Kram till dej

    SvaraRadera