söndag 6 januari 2013

Trettonhelgen...

Är snart till ända och då återgår det mesta till sina vanliga rutiner men vi har denna dag kvar.
Jag har haft en lugn och skön helg hitintills måste jag tillägga.

Mina barn kom i fredagseftermiddag.
Det var härligt.
Klart man bara blir jätteglad när man får krama om de sina.
Min livvakt kom även han på besök.
Han är kvar än...

Jag har gått efter eget huvud och struntat i vad terapeuten hade för tankar rörande min matlagning.
Jag har givetvis fortsatt laga mat.

I fredags så gjorde jag potatisgratäng, fläskfile i katarellsås, kokt blomkål, sallad och svartvinbärsgele'.
Det var ljuvligt gott.
Å så blev det en massa kantarellsås över så den har jag frusit in.
Bra att ta fram vid annat tillfälle.

I går så blev det pressad potatis, ugnsbakad lax, skagenröra och sallad.
Även det var himmelskt.

I dag så har jag tagit fram en gryta från frysen.
Ska steka på fläskkarre' och efterkoka dem möra.
Så får hälften gå ner i grytan och hälften fryser jag in till ett senare tillfälle.
Det var fläskfilegrytan med starka korvar jag tagit fram men det finns bara grönsaker och korv i den.
Jag behöver fylla på lite kött.
Till det blir det tagliatelle och sallad.
Till efterrätt så blir det en enkel fruktsallad med vaniljvisp.

Så ni ser, jag lagar mat....

Å jag har sovit bättre i helgen än på länge.
Har som sagt doserat mig själv till natten.
Då inget fungerar som de vill att jag ska ta får jag banne' mig prova mig fram på egen hand.
Jag blir ju tokig när jag inte får sova.
Nu har jag två bättre nätter i bagaget och det känns himla skönt.
Kanske är jag inte superpigg men jag känner mig lite lättare.
Det är enklare att kliva upp.
Kroppen följer med bättre och skallen, tja, den kanske fungerar bättre, vem  vet?

Just i detta nuet så sitter jag ensam i mitt kök.
Alla andra sover än.
Tycker att det är en härlig känsla.
Sitta ensam men veta att jag har de som kommer att vakna framöver.
Lite mer stadga och trygghet.
Ibland behöver jag det verkligen.
Å eftersom jag haft en behaglig helg har inte tankarna snurrat ihop sig till svart gröt.
Jag har inte tänkt särskilt mycket alls.
Förutom i fredagskväll då jag berättade för livvakten om samtalet hos terapeuten.
Då satte jag i gång och råkräktes, vilket jag brukar göra när jag blir för starkt påverkad känslomässigt.
Å då menar jag på ett oroligt sätt.
Nåja det gick över.
Jag hade någon som höll upp mitt hår och sen var det över....

Så på det stora hela har jag haft en fin helg.

Hopp om att även ni haft det!

Kramen om!

4 kommentarer:

  1. Matlagning är terapi. Om man blir lugn av nåt så ska man göra det. Helt klart.

    SvaraRadera
  2. Håller med Pipan..
    Å så skönt med nån som bryr sig om en..
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar oxå stunden på morgonen när bara jag är vaken och alla andra sover sött... Skönt att terapeuten känns bra!

    SvaraRadera
  4. Härligt att du har haft en bra helg, det är dig väl unt och en massa god mat har du lagat också.
    Kram

    SvaraRadera