onsdag 13 februari 2013

Långpannekaka...

Jaha, då var det mitten av veckan igen.
Onsdag hela dagen lång.
I dag så har jag bakat en långpannekaka som vi kallar Strövarkaka inför barnens mammavecka.
Alltid gott att ha något i frysen så de arma liven får fika hembakat.


Det bästa med den här kakan är att den är busenkel att göra och går fort att grädda i ugnen.
Receptet kommer här,

Smeten;
  1. 4 ägg
  2. 3 dl socker
  3. 100 g margarin
  4. 2 dl mjölk
  5. 6 dl vetemjöl
  6. 3 tsk bakpulver
  7. 2 tsk vanillinsocker
Vispa ihop ägg och socker. Smält margarin och blanda med mjölken. Rör ner mjöl, bakpulver, vanillin och margarinmjölken till en jämn smet.
Bred ut i smord och bröad långpanna.

Garnering;

  1. 200 g margarin
  2. 4 dl havregryn
  3. 2 dl socker
  4. (4 dl kokos om man vill)
  5. lite kanel
Smält margarinet och blanda det med de övriga ingredienserna i garneringen. Låt svälla en stund.

Bred över garneringen på kakan i långpannan.

Ugnen värms upp till 175 grader. Gräddas 15 minuter mitt i ugnen.

Låt sedan kakan svalna och skär upp i lämpligt stora bitar.
Vips så har man en mycket god och smarrig kaka till kaffet!


Det var dagens göra för mig.
Nu är jag jättetrött.
Ni ser orken är inte vad den borde vara.

Jag har ju tidigare skrivit att jag bestämt mig för att göra något vettigt varje dag.
I fredags handlade jag och så dammsög jag hemma.
I lördags tvättade jag håret.
I söndags vilade jag.
I måndags tvättade jag och hängde tvätt.
I tisdags var jag på samtal och så handlade jag lite innan jag kom hem.
I dag har jag bakat Strövarkakan och ikväll ska jag renbädda min säng.

Det handlar inte om stora värstingsprojekt utan det som ligger inom rim och reson.
Sedan får jag givetvis pejla in dagsformen.
Ge mig någon dag här och där då jag inte kommer ur sängen för jag håller på att förgås av trötthet.
Vara snäll mot mig själv.
Inte ställa så höga krav på mig.
Försöka mig på lite vardagslyx någon gång emellanåt.
Vara bra mycket mer egoist än jag någonsin varit under hela mitt liv.
Sätta mig själv i främsta rummet, fast det går ju inte princip när jag har barnen men ja ni fattar nog..


Samtalen jag går på är jobbiga och enormt påfrestande men det känns som om det händer saker inom mig.
Det går åt rätt håll i alla fall även om det tar sin tid.
Jag kämpar varje dag...
...för att mitt liv till slut ska bli bättre!

Ha nu en fortsatt fin onsag!

Kramen om!

4 kommentarer:

  1. Kanonduktigt av dig att hålla i att få något gjort varje dag OCH att se att ibland är det vila som behöver göras.

    SvaraRadera
  2. Oj det var fint skrivet av dej. Vad roligt att du känner så...att det går åt rätt håll och att du kämpar varje dag. Dina barn blir säkert glad när dom ser att allt blir bättre och bättre.Och att livet blir bättre för dej. God ser kakan ut också:)...man kanske får prova baket:-))Kramen till dej.

    SvaraRadera
  3. Det är precis jätteriktigt och kalasbra att det går långsamt - men framåt. Och att du sätter dig själv främst. Och att du har satt målen som du gjort. För precis så gjorde jag också. Och det kändes bra. Alldeles ypperligt. Till sist även på de jobbigare dagarna..

    Ta hand om dig!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Ett steg i taget så når vi våra mål. Tålamod på det så brukar det bli bra i slutändan.

    Ha en riktigt bra helg!!! :-)

    SvaraRadera