lördag 16 februari 2013

Lördag...

Då är jag mitt i helgen och mina fina, underbara barn är här.
Maxi kom först i går.
Redan vid lunch och Mini efter sin skola.
Det är en härlig känsla som spirar när dom bor hos mig.
Jag känner mig mer komplett.

Mr J ringde i går och förvånade mig.
Han ville ha ett recept på köttbullar.
Kan kanske tillägga att han inte är någon som lagar så mycket mat hemma och jag försökt få honom att tänka i andra banor.
Tja, själv använder jag mig sällan av recept.
Jag svänger ihop på en höft men jag fick till ett åt honom.
Han ringde några timmar senare och hade gjort sina köttbullar.
Många blev det för han hade gjort dem på 2.2 kg köttfärs.
Det blev definitivt en guldstjärna till honom för tappert arbete.

Själv så hade jag tagit fram fläskkarreskivor från frysen.
Dom var redan tillagade och låg och simmade i fantastisk god buljong.
Den gjorde jag en smaklig sås på.
Till det så blev det hasselbackspotatis.
Jag kokade grönsaker och så ställde jag fram min hemgjorda lingonsylt.
Efter det så rasade jag fullkomligt samman.
Jag var så trött, så trött.

La mig i sängen, slog på tv;n och där låg jag på ryggen hela kvällen.
Tittade givetvis på finalen av på spåret.
Jisses vilken skön människa Lennart "Hoa-Hoa" är.
Sådana underbara kommentarer han slänger sig med som;

"Den där fjollkröken får brudarna bära ut medan jag steker biffen"

Han är en härlig männsika.

Efter det så gjorde jag kväll och bäddade upp sängen och kröp ner i den.
Jag var dödens slut på.
Den här tröttheten som förlamat mig de sista veckorna är jobbig att genomleva.
Det är inte samma trötthet som när jag alls inte sover.
Det känns bara som om hela människan, hela Millan inte har några resurser tillgodo.
Jag gissar att den kommer sig av samtalen.
Det händer mycket inom mig.
Det tröttar ut att se sig själv, att gräva inom sig.

Sista samtalet handlade till viss del om männen i mitt liv.
Hur de påverkat mig på olika sätt.
Hur de i ärlighetens namn inte varit bra för mig.
Mitt eget mönster i det jag finner bekvämt men som är totalt galet.
Det mönster som formade mig i min barndom.
Som följt mig genom mitt liv.
Alla felval jag gjort.
Alla gånger jag vandrat på främmande stigar som lett till bottenlöst elände.

Vi pratade en del om Korpen.
Det är jobbigt och gör ont.
Han häckar i sin holk och tystnad råder.
Å det i sig är bra för mig.
Men det är svårt att sluta älska någon även om jag vet att han inte är bra för mig.
Så samtalen är bra.
Att ta tag i och reda ut hur och varför jag tänker och känner som jag gör.
Att det till slut ska leda till ett annat tänk.
Att bryta den nedåtgående spiralen.
Komma bort från det destruktiva, dåliga.

Å i sinom tid finna ut vad jag vill ha och behöver för att må bra.

Jodå samtalen är bra men jobbiga.
Å det påverkar mig enormt hemmavid.
Det är som om mitt inre hela tiden klurar och funderar.
Drömmarna är heltokiga.
Men det är väl som det ska vara....

Nog om det!

I dag så ska jag göra en fläskfile.
Exakt hur vet jag inte riktigt än.
Det lutar åt tomat och vitlökhållet.
Jag får se hur det blir men gott blir det med all säkerhet.

Min finaste Pappelino ska titta in en snabbis i dag med tidningar.
Han och hans sambo får en mängd tidningar av sina grannar.
När dom läst dem så kommer han till mig med dem så jag får läsa dem.
Så skickar jag förra högen med honom och de slänger han på återvinningen.
Det är ganska så trivsamt att bläddra genom en tidning.
Fungerar bättre just nu än att läsa böcker.
Det brukar vara en blandning av hänt extra, allers, svensk damtidning, hemmets veckotidning osv...
Tja vi har ett fint rullande system..

Nej nu ska jag fortsätta min morgon med mera kaffe.

Ha en härlig helg alla fina!

Kramen om!




2 kommentarer:

  1. Det är klart att samtal river upp en massa sår men förhoppningsvis ska det läka såren i sinom tid.
    Jag och Hoa Hoa gick på samma lokal på 70-talet och jag kan säga att han dansade ungefär som han pratar, :P ja han är en kul typ.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ärvda tidningar är ett bra system, då blir varje tidning läst flera gånger innan den slängs!

    SvaraRadera