fredag 22 mars 2013

Fredagmorgon..

Då var vi inne på fredag igen.
Barnen växlar boende och det blir öde i grottan.
Det där scenariet jag inte gillar.
Nåja det tillhör livets cykel så det är bara att gilla läget.

Klockan är tidig men solen skiner redan.
Det kan alltså bli en fin dag.
Å det är ju aldrig fel.
Fast när jag tittar ut genom köksfönstret och ser alla drivor av snö så undrar jag hur lång tid det kommer att ta innan det är borta.
Jag vill ha barmark och vår.
Jag vill kunna ta fram min cykel.
Gud så mycket smidigare det hade vart att cykla.
Jag får nog vänta ett bra tag till innan det blir dags.

Natten har varit lite si och så.
Inte riktigt tillfredsställande.
Jag har sovit oroligt och vaknat ofta.
Trodde det var morgon och då var klockan bara strax efter 03.
Försökte somna om men det gick inte så bra.
Dvalade fram tills jag gav upp och klev ur sängen.

Så nu sitter jag här i mitt kök med en rykande het mugg kaffe bredvid mig.
Barnen sover fortfarande.

I går tog jag itu med några måstesaker.
Jag ringde min handläggare på f-kassan.
Hon är verkligen helt fantastisk.
Så himla empatisk och förstående.
Jag har hennes fulla stöd i min sjukskrivning och arbetet med att bli frisk och må bra igen.

Sen vart jag tvungen att ringa f-kassan igen rörande bostadsbidrag.
Provade femtielva svåra gånger då jag bara blev bortkopplad men till slut hamnade jag i en evinnerligt lång kö.
Jag kunde dock lämna mitt telnummer så att dom skulle ringa upp när det var min tur.
Vilket dom gjorde.
I januari fick jag besked om att förra årets bostadsbidragsutbetalning stämde.
Det är alltid skönt att få grönolle därifrån men jag brukar vanligen uppge en lite högre årsinkomst så att jag inte ska hamna där att jag måste betala tillbaka.
Häromdagen fick jag ett brev där det stod att f-kassan betalat ut ett felaktigt belopp till mig mellan jan-mars ifjol så de kräver att jag ska betala tillbaka 3300 kronor till dem.

Jaha, vet den ena handen vad den andra gör kan jag undra.
Det är inte mitt fel, jag har gjort rätt i min ansökan.
Det står att dom beklagar felet och de olägenheter det orsakar mig.
Jisses.
De anser att jag inte har några skäl till varför beloppet ska skrivas ner eller tas bort helt.
Men det anser jag...
Så jag ringde och uppgav mina skäl som att jag exempelvis gått sjukskriven det sista året och har en minimal inkomst.
Att jag är svårt deprimerad och att en sån här sak får min ångest att blomma upp så jag vill göra mig illa.
Hon tog emot allt jag sa och skrev ner det till den som har hand om mitt ärende.
Nu är det bara att vänta och se...

Inte för att jag tror att man kan få rätt mot f-kassan men jag måste göra ett försök i alla fall.

Å så lämnade jag ett meddelande till min chef.
Hon ringde i onsdags och ställde en fråga jag inte då kunde svara på.
Nu är även det gjort.

Så nu kan jag kanske gå in i denna helg utan en jävla massa funderingar och oro.
Förhoppningsvis.

Nu ska jag fortsätta min dag så ha det bäst alla fina!

Kramen om!


3 kommentarer:

  1. Du Millan - det är BRA att du säger ifrån! Och som "vän" skall man kunna ta det. Man skall kunna finnas i en relation även om man inte alltid jamsar med och tycker likadant.. Bra att du sa ifrån och det där med att tro att ett knull löser allt..... Suuuuuuck!!!

    Jag hoppas du får en bra helg - trots boende byte och att du haft en jobbig vecka!

    Skickar dig en mängd kramar

    SvaraRadera
  2. Lite trist för dej att barnen växlar boende. Det bli tyst o tomt då. Ibland kan man ha tur medFK. Jag har oxå råkat ut för detta med att bli återbetalningsskyldig. Var sjukskriven för nacken pga min krockskada. Då hade dom betalat ut för mycket enl dom. Bara till att betala tillbaka för mej. Det är surt om nåt. Hoppas du får en fin helg iaf, trots barnen inte är med dej. Det är så att vara mamma. Man bara längtar efter dom. Oavsett hur gamla dom blir:-) Kramiz till dej fr mej

    SvaraRadera
  3. Skönt att du klarat av de svåra samtalen före helgen, så slipper du gå och tänka på dem när du inte kan få tag i dem!

    SvaraRadera