fredag 12 april 2013

Att tappa bort sig...

I går var en lite konstig dag.
Efter en osovandes natt gav jag upp och klev ur sängen i ottan.
Som vanligt så ringde älskade E runt 07.30 så vi pratade bort en timme.
Såsom det brukar bli.
Under tiden vi pratade så satte jag en bröddeg.
Tänkte lägga omkull mig under jäsningen men av någon anledning så blev det inte så.
Vid lunchtid blev det dags att grädda brödet efter 3 timmars jäsning.
Jag bakade den i lergrytan.
Resultatet blev jättebra.


Jag tänker definitivt göra om det.
Degen var jättelätt att få ihop och mycket smidig att arbeta med.
Här kommer receptet om någon vill prova;

Bröd i lergryta

25 g jäst
2+2 msk olivolja
1 msk honung
4 dl kallt vatten
2 tsk salt
9-10 dl vetemjöl special



Smula ner jästen i en bunke.
Tillsätt honung, 2 msk olivolja, salt och vattnet. Rör tills allt löst upp sig.
Tillsätt 8-9 dl vetemjöl och arbeta till en homogen deg.
Låt jäsa i 2-3 timmar under bakduk.
Lägg en lergryta i blöt i minst 15 minuter.
Ta upp lergrytan och smörj den med några matskedar olja.
Ta upp brödet på ett lätt mjölat bakbord och knåda några gånger. Forma till ett lätta avlångt bröd och lägg i lergrytan. Lägg på locket.
Ställ in lergrytan i kall ugn och sätt ugnen på 250 grader.
Grädda brödet först i 45 minuter. Ta därefter av locket och sänk värmen till 200 grader. Grädda i 15-20 minuter till.
Ta ut lergrytan. Spruta på kallt vatten. Stjälp upp brödet på ett bakgaller och linda in i en handduk. Låt svalna.


Efter baket var klar så blev jag tvungen att lägga omkull mig.
Var så trött att det snurrade i skallen.
Somnade på eftermiddagen och sov så himla hårt och djupt.
Var alldeles snurrig när jag vaknade.

Vid 20 så klädde jag på mig.
Hade tänkt ta mig en lätt liten promenad för att få igång skallen och kroppen.
Jag knatade i väg.
Var inte så uppmärksam på vart jag gick utan traskade på i tankar.
Jag liksom tappade bort mig under promenaden.
När jag kom till sans så stod jag på ett ställe jag absolut inte väntat mig.
Och det var lång väg hem.
Jag fick verkligen ta mig i kragen för att orka.
Väl hemma tittade jag på klockan och min lilla promenad varade 2 o 15 minuter.
Inte som jag tänkt innan.
Som vanligt har jag svårt att göra något på ett normalt sätt.
Jag måste skärpa till mig ytterligare.
Jag ska ju bara göra det jag orkar och i små kvantiteter....

När jag kom hem var jag så supertrött att jag relativt omgående kröp ner i sängen.
Tro nu inte att jag fick sova i natt för den delens skull.
Jag har nog tappat bort sömnen igen..

Jag har tydligen lätt att för att tappa bort mig på ett eller annat sätt.

I dag så får jag hem Mini.
Bara han och jag en vecka.
Härligt.
Jag har tagit fram en fläskfile ur frysen så vi ska mysa i dag med lite god mat.
Om jag lyckas dra honom från datorn vill säga. *L*

Nej nu blir det massor av kaffe så jag blir koffeinstinn och kanske lite piggare.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!


3 kommentarer:

  1. Vad alla bakar i lergryta nu för tiden! jag börjar känna av pressen här för det har jag ju inte provat än :)

    Kul att du har mini snart. Själv fick jag lillkillen igår :)

    SvaraRadera