söndag 25 augusti 2013

Söndag och vilodag...

...eller?
Nej för mig är väl Söndagen inte mer vilodag än vilken annan veckodag som helst.
Jag vilar när det passar mig.
Håller ju som bäst på att lära mig vad jag orkar med att göra och fördela göromålen på fler dagar så jag inte knäar.
Inte alltid så lätt minsann men jag kämpar på.

Helgen är inne på sin sista dag.
Inget särskilt har hänt i min grotta.
Det har vart mer än lugnt.
Inte ens telefonen har stört mig nämnvärt mycket.
Det blir så ibland.
Folk har fullt upp under helgerna och då går lilla jag fetbort.
Nåja, det överlever jag.

I går gjorde jag kväll och kröp ner i sängen redan vid 20.30.
Lagom uttråkad med en liten släng av ångest så tyckte jag att det var bättre att lägga mig, än sitta uppe och låta ångesten få ett fastare grepp om mig.
Ibland fungerar det faktiskt!
Låg och småtittade på tv.
Fråga mig inte vad jag såg för det har jag ingen aning om.
Det kan ha vart en film...
Bara något som tillfälligt dövade mitt sinne.
Å jag somnade till slut.

Sömnen är tyvärr inte så bra nu igen.
Sover för lite.
För kort.
Men jag är ju i grund och botten mer van att det ska vara så än tvärtom.
När jag tänker efter så började mina sömnstörningar för 14 år sedan.
Minis fel (*L*), han sov så oerhört dåligt på nätterna under hans första två år.
Å det innebar ju givetvis att inte heller jag sov.
När han väl fyllde två år så började han helt plötsligt sova nätterna genom.
Man hade kunnat smälla av en bomb i hans rum och inte skulle han ha vaknat av det.
Men jag, nej, jag kunde inte sova.
Hade väl vant mig att vara vaken...
Å på den vägen så har det fortsatt.
Det verkar inte vara något någon läkare får bukt på heller.
Eller så har förståelsen inte varit så god, vad vet jag.
Jag sitter fortfarande i samma sits.
Det blir inte bättre än så här...

En ny solig dag är under uppsegling.
Sol från en klarblå himmel.
Vindstilla.
Det är otroligt vackert.
Jag blir varm i hjärtat.
Jag håller tummarna för en vacker höst.
En höst med hög luft och soliga dagar så jag orkar med den kommande vintern.
Usch vill inte ens tänka på det eländet.

Nu ska jag återgå till en mugg nykokt kaffe så ni får ha en underbart härlig dag alla fina!

Kramen om!

1 kommentar:

  1. Vad tråkigt med sömnen.
    Jag har ätit insomningstabletter i snart tio år.
    Fungerar riktigt bra med dom.
    Utan dom så går det inte alls.
    Läste ditt tidigare inlägg. Njut av att du kan känna och tycka som du gör. Jag önskade att jag oxå kunde det.
    Men av randiga och rutiga orsaker så tycker jag att dom flesta men är patetiska i sängen.
    Kramar i massor och hoppas att kaffet var gott.
    KRAAAAM / Jane

    SvaraRadera