tisdag 13 augusti 2013

Tisdag hela dagen lång...

En gång i tiden så var Tisdagar min favoritdag.
Varannan Tisdag vill säga.
Det var under de sista åren av mitt destruktiva äktenskap som just varannan Tisdag blev en oas för mig.
Jag jobbade kväll på den tiden och var ledig varannan Tisdag och x-maken spelade bridge då.
Som jag såg fram emot de kvällarna.
Lugn och ro i mitt hem.
Bara jag och barnen.
När de lagt sig så hade jag oftast marathonsamtal med min älskade E.
Känslan av att kunna prata helt öppet med henne utan en x-make som lurade i bakgrunden och la sig i var himmelsk.
Jag kan fortfarande minnas hur jag uppskattade dessa kvällar.

Nåja, nu har jag ingen x-make som lägger sig i när jag pratar i telefonen.
Ingen x-make som oroar och förgör min frid i mitt hem, min grotta.
Jag rår mig själv.
Just den biten är skön.
Att ingen längre lägger sig i.
Att jag inte längre fasar för klockslag då x-maken var på väg hem efter jobbet och jag inte visste vilket humör han var på.
Att min grotta känns harmonisk och balanserad.
Här trivs jag i dag!

Fast helgen och ångesten som svepte in mig var jobbig att uthärda.
Det var ganska så länge sedan sist jag kände som jag gjorde i helgen.
Ett litet tecken på, sakta i backarna, riktigt frisk är du minsann inte än.
Men, jag överlevde.
Hanterade ångesten hyggligt.
Å det är i sig ett tecken på att det fortfarande går åt rätt håll...

I dag ska jag cykla in till byn.
Har samtal.
Det första sen i Juni så det var ett tag sedan.
Det har varit ganska så skönt att vila från dem.
Men jag ser fram mot dagens...

Nej nu är det dags att ställa min kropp i duschen och tvaga mig.

Ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!

2 kommentarer:

  1. Underbart att du orkade igenom! Tänkte på dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Skönt att x-maken är väck, så alla dagar får va som de förra Tisdagarna. Ledsen att höra att ångesyten kröp fram igen! Kram

    SvaraRadera