söndag 29 september 2013

A night from hell...

Sitter i mitt kök och känner mig verkligen som den dårpippi jag är.
Avtrubbad, nerklubbad, lätt ångestfylld, med massor av värk i hela kroppen.
Det blir så av nätter from hell.
Min förkylning tog priset i natt.
Jag har hostat mig sönder och samman hela natten lång.
Inte en endaste gnutta sömn blev det.
Å när jag inte kan somna så snurrar jag och då värker kroppen kopiöst när jag sen kliver ur sängen.
Det känns som om jag blivit överkörd av en ångvält.

Nåja, en förkylning lär inte ta kål på mig men den hjälper till att förstöra mina nätter.
Som om dom inte vore nog förstörda som dom redan är.
Jag behöver inte mer av sånt, så det så!

I går fann jag ett utökat programbibliotek när jag kollade runt vad jag ville se på tv;n.
Jag gillar programbiblioteket då det ger mig ro att titta på program när jag har lust, inte när det sänds.
Nu flyttas inte alla program över till biblioteket men många.
I går fann jag C More Film där.
Massor av filmer i olika genrer och massor av dokumentärer.
Jag är ju inte jätteförtjust i film men det funkar bättre att se när jag kan pausa som jag vill och dokumentärer är jag barnsligt förtjust i.
Jag såg på två filmer i går och två dokumentärer så där ser ni vad jag sysselsatte mig med.

Jo jag lagade middag oxå, givetvis!
Middagen åt jag i min säng.
Jag brukar höra med barnen om dom tycker att det är okey.
Vill dom att jag sitter uppe och äter med dem gör jag det om inte så myser jag  i sängen med middagsmaten.
Jag vet att det kanske kan tyckas udda och konstigt.
Mig veterligt började det när jag kraschade in i väggen för jättemånga år sedan.
Jättemånga och jättemånga är det väl ändå inte.
Missminner jag mig inte så är det bra precis 6 år sedan jag blev sjukskriven, vilket var en kamp att få bli då det hände.
Min ork existerade inte, jag tappade allt jag tidigare gjort.
Klarade inte av att laga mat och sådana vanliga sysslor jag alltid tagit för mig.
Min x-make fick ta över skötseln av barn och hem.
Jag låg mest och ugglade i sängen och stirrade i taket.
Orkade sällan sitta uppe.
För att jag skulle få i mig mat så började x-maken servera min middag i sängen.
Å på den vägen är det...

När det kommer till min säng så har jag en regel.

Jag har väldigt svårt att hantera obäddade sängar under dagtid.
När jag kliver upp på morgonen så får sängen stå obäddad runt halvtimmen-fyrtiofem minuter men sen går jag in och bäddar den riktigt med överkast och allt.
När jag sen ligger i den på dagen så ligger jag ovanpå överkastet.
Jag har en härlig morgonrock som jag drar över mig och så en yllepläd när det är kyligt.
Jag fryser väldigt lätt när jag är trött.

Jag får rena hurven i mig då jag ser slarvigt bäddade sängar eller helt obäddade.
Nej, det fixar jag inte, har aldrig gjort det.

När jag haft någon som sover hos mig så blir dom ofta väldigt förvånad när dom ser sängen bäddad då dom inte sett mig göra det.
Jag är snabb som en vessla emellanåt.
Ungefär som de äldre upplevde mig.
Allt blev gjort som skulle göras men dom hann aldrig se när jag gjorde det...haha

En annan olat jag har är att jag vill ha tv;n på när jag ska sova.
Å nu hör jag sömnpoliserna höja fingret och säga Aj, aj, det är totalt förbjudet om man vill ha en bra sömn.
Men, icke sa Nicke, vi är alla olika och jag har kommit fram till att jag sover bättre med ett lätt bakgrundssorl, något jag kan lyssna på men inte tittar på.
Har diskuterat detta med åtminstone tre olika psykologer som gett klartecken till att det är okey, trots att man vanligen inte rekommenderar det
Sömnskola har jag arbetat mig genom med tre olika terapeuter så det är som det är...

Detta kan förstås bli lite krångligt om sällskap finnes i mitt sovrum, jo det har hänt att jag INTE sover ensam där.
Men somliga som ex Korpen löste det så att när jag somnat släckte han tv;n och det var väl helt okey.
Det funkade...

Å sen är det faktiskt så (har kommit fram till det efter egna iakttagelser) att jag alltid sover bättre när jag har en man vid min sida men det kan kanske bero på härlig sex innan sömnen tar vid, vad vet jag...*fniss*

Nej nu tror jag att jag tjatat klart för det här inlägget.
Summa summarum är att jag är trött och har ont och är förkyld och har en hosta bortom denna värld.
Ja, ja det ska minsann kännas att jag lever, och det gör det!

Ha nu en härlig dag alla fina!

Kramen om!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar