torsdag 26 september 2013

En huskur...

....mot förkylning fick jag alldeles nyss av min finske chattvän.
Lingon, vitlök, hett vatten och Rom sägs kurera en förkylning snabbt.
Jag har allt utom Rom, undrar om det funkar ändå, annars så lät det lite oprovat nytt i mitt liv.
Har aldrig sett den kombon tidigare.
Å alla sätt är bra utom de dåliga.

Minns en gång för hundra år sedan då jag fortfarande var gift och två barns mor.
Min x-make fick ryggskott och aj så ont det gjorde.
Hans lilla huskur mot det ryggonda var kaffe och Nyköping.
En redig kask alltså men nej han höll sig inte till en, det blev flera.
Å just då i den stunden så verkade det fungera.
Han blev på ett synnerligen gott humör..*S*

När jag för en himla massa år sedan jobbade på ett lågstadium i närheten där jag bor så gick det bla en mycket illa magsjuka.
En av kollegorna i lärarkåren tvingade i oss en massa vitpepparkorn under hela magsjukeepidemin.
Jag tror det fungerade men min mage den la av fullkomligt.
Fick en mycket illa magkatarr på kuppen men jag slapp att kräkas i alla fall.

Min mormor som är i himlen sen åtskilliga år tillbaka hade mycket fuffens för sig.
När hon hade halsbränna så tog hon några skedar bikarbonat som hon stoppade i munnen för att sen skölja ner med nån klunk vatten.
Jag testade en gång men effekten blev en än mer brännande halsbränna för mig.
Jag kanske gjorde något galet.

Å om jag inte missminner mig så höll Herr H på att förgifta mig en gång med sjukt sur och gammal mjölk i mitt kaffe.
Jag blev kopiöst illamående, kallsvettig och mådde verkligen pyton.
Då tog han till en gammal huskur.
Han hällde upp whiskey i ett glas och tvingade mig att dricka det.
Jag tyckte absolut inte om whiskey på den tiden så bara det var en ren plåga men tro det eller ej så började jag må bättre efter det glaset.
Sen är det möjligt att han ångrade tilltaget då jag faktiskt lärde mig uppskatta ett glas whiskey här och där...

Nå det finns massor av huskurer och tror att många fungerar om man tror att det ska göra det.
Jag är på intet sätt expert, tycker det är ganska så intressant.
Jag har förmodligen provat på massor av hemmagjorda kurer som ska ha botat än det ena än det andra.
Nu är inte alltid minnet så glänsande klart så jag kan inte minnas men...
...jag överlever det med!

Ha nu ett lugnt avslut på Torsdagen alla fina!

Kramen om!


3 kommentarer:

  1. Bikarbonaten ska blandas ut i vatten :)
    En gammal släkting till mig drack det i säkert 70 år mot halsbärnna, det var kuren på gamla tider.
    Har en snuvsoppa som e suverän, pot, palsternacka, vitlök, ingefära (färsk) o chilipeppar. Ve den bacill som inte drar sin kos ef den kuren :)
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
  2. Första kuren där mot förkylning har jag inte hört. Däremot vitpepparkorn vid magsjuka...usch så äckligt. Förstår att din mage pajjade...det gjorde min också av bara lukte av alla vitpepparkorn. Jag har också mycket magkatarr så jag vågade inte ens prova. Krya på dig. Kram

    SvaraRadera
  3. Tror oxå mer på huskurer än medicin ibland :) hoppas det hjälpte & ta hand om dig ha en fin dag kramen

    SvaraRadera