fredag 4 oktober 2013

Fredagsvarande...

Jag börjar skriva så får jag se vad rubriken blir.
Godmorgon alla fina.
I dag är det Fredag och vi går mot helg.
Jag har inget planerat för helgen men det brukar jag sällan ha nuförtiden.
Den går i vilket fall som helst.

I går så bakade jag frukostbröd.
Jag hade jäst här hemma som var på väg att gå ut så det blev att sätta en deg och baka ut dem.
Nu gillar jag att baka, likväl som att laga mat.
Det är något rogivande och harmoniskt att sätta en deg, knåda den och forma till vad man nu vill.



Jag bakar dom på en höft men i gårdagens deg så hade jag,
  • jäst
  • vatten
  • salt
  • honung
  • ägg
  • smält smör
  • havregryn
  • vetemjöl
Innan gräddning så penslade jag dem med ägg och strödde över havregryn.
Ca 15 minuter mitt i ugnen på 225 grader.
låter dom sen kallna på galler.

Tja vips så har man sig en god sats frukostbröd.
Mina barn älskar den här varianten jag gör för tillfället.
Jag brukar göra dom lite olika efter humör och lust, blandar mjöl som jag har hemma osv.
Som sagt, det är fridfullt att baka!

Annars så var gårdagen lugn.
Hosta blandat med feber.
I dag känner jag dock att febern gått väck och det är ju positivt.
Hostan är dessvärre fortfarande kvar men sånt brukar ju kunna vara seglivat.

Nåja jag gör som citatet härunder;

“Underskatta inte värdet av att göra Ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra.”
(Citat av Nalle Puh)

Kramen om!

3 kommentarer:

  1. Dom frukostbröden måste jag prova göra:-)) trevlig helg. Kram

    SvaraRadera
  2. Ser fantastiskt goda ut! Jag hoppas att du får en finfin helg trots att du inte har något planerat. Det kan ju bli hur bra som helst!!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Mmm vad goda! Hoppas du blir frisk snart!
    Kram!

    SvaraRadera