måndag 7 oktober 2013

Nu har jag gjort mitt...

...för i dag alltså!
Jag känner mig helt slut på.

Jo jag cyklade in till byn och gjorde mina ärenden.
Passade på att handla lite när jag väl var där.
Jäst och mjöl samt lite annat.
Cyklade hem, tror faktiskt att jag knappt var borta en timme.
Ibland undrar jag hur jag lyckas?

Väl hemma satte jag en bröddeg.
Mjukbrödet började vara slut så då får jag vackert baka.
Brödet är färdigt, det doftar ljuvligt i mitt kök.
Finns det någon doft som går upp emot den av nybakat?
Det skulle kunna vara grönsåpa som ligger i samma klass.

Å när jag ändå hade ugnen varm så rörde jag ihop en citronkaka som gräddas just nu.
Man vet ju aldrig om man får oväntat besök?
Njae, knappast men jag får lov att skämma bort flickorna en smula.
Det kan vara gott med en bit kaka till kaffet efter maten, eller hur?

Jag har som vanligt diskat undan så det är rent och fint på alla bänkar i köket.
Jag är en sån som ogillar när det ser ut i köket.
Även när jag lagar mat eller bakar så tar jag undan eftersom.
Finns inget värre att måsta ta itu med en sjuhelsikes disk efter ett bak eller efter att jag lagat mat.
Nej, vid maten så finns bara porslinet och eventuella uppläggningsfat att diska bort.
Kastruller och annat diskar jag undan innan jag sätter mig och äter.
Det är väl en liten noja jag fortfarande har kvar i mig.
Har ju tidigare om åren (innan utbrändheten) varit ganska så pedantisk.
Inte så att jag inte stod ut med lite böss i hörnen men ville ha rena, bortplockade ytor.
Nu i dag så orkar jag inte med sånt så det har jag förpassat till ett annat liv.
Men som sagt, det där lilla är fortfarande kvar!

I mitt kök är det minst 800 grader som Ebba Grön en gång sjöng.
Det blir så när ugnen är i gång i flera timmar.
Har vart tvungen att öppna köksfönstret så jag får in frisk luft.
Dom här stämningsstabiliserande tabletterna jag äter har fått hela min kroppstemperatur att kapsejsa.
Det kan bli ganska så vidrigt ibland...
Fryser jag inte som en hund så svettas jag som ett tok och nej, det är inte övergångsbesvär, i fall någon skulle vilja påpeka det.
Det är en bieffekt av tabletten.

Man får sällan allt här i livet.
Nu ska jag kolla min citronkaka och göra fyllningen till den och när jag väl tagit ut den ur ugnen ska jag tippa omkull i sängen.
Behöver vila, vila, vila nu.

Kramen om!

1 kommentar:

  1. Du har varit duktig i köket. Visst är det rogivande att baka. Håller med dej om att det är skönt att hålla rent o fint hemma:) hade vi bott närmare ...kanske du fått besök:-) gillade den där citronkakan. Mums vad god den lät:). Kram

    SvaraRadera