söndag 27 oktober 2013

Vintertid...

Ja då är det officiellt, vintertiden är här.
Jag påminde mina ungdomar igår att klockan ska ställas tillbaka en timme.
Dom blev helt lyriska.
Varför vet jag inte.

Nåväl jag ställde tillbaka min väckarklocka innan jag la mig så det blev ingen snurr på tiden när jag vaknade i morse.
Klev upp och ställde om väggklockan i köket så ja nu är det fix.

Vintertid, känns rysligt obehagligt i kroppen må jag säg.
Jag vill inte ens bli påmind om att vi är på väg dit.
Men så är det vare sig jag vill eller inte.

Annars så var gårdagen lugn och skön.
Mina ungdomar var på ett synnerligen gott humör så det var mycket tjo och tjim i grottan.
Jag lagade en suveränt god middag.
La lergrytan i blöt.
Jag skar upp morot i stänger, lök, vitlök, wokgrönsaker, hela champinjoner och haricots verts.
Så varvade jag grönsakerna med kycklinginnerfileer i lergrytan.
Sen blandade jag ihop Lite tacosås, salsa, sambal oelek, hot pepparsauce med creme fraiche och lite grädde.
Så hällde jag över såsen i lergrytan och så in i ugnen.



Den välfyllda lergrytan innan den åkte in i ugnen


Som ni vet så ställer man alltid in lergrytan i kall ugn.
Det tog sina timmar innan det var klart.

Till det så kokade jag ris och gjorde en grönsallad.
Det var ljuvligt gott.
Ungdomarna höll på att äta ihjäl sig och sa gång efter annan att det var den godaste kycklingrätt dom någonsin ätit.
Ja då kan man känna sig nöjd, eller hur?

Måste tillägga att detta är ett otroligt bekvämt sätt att laga till en god rätt.
Smakerna gifter sig så fint i lergrytan och köttet blir alltid saftigt och mört.
Å så har man en allt i ett rätt.
Det enda som krävs är förarbetet och det tar inte särskilt lång stund.
Däremot så låter jag alltid lergrytan ligga ca 2 timmar i blöt innan jag använder den.
Tycker att det blir bättre än den rekommenderade tiden på en 15 minuter.

Nåväl, efter middagen så kände jag mig så superslut på att jag la omkull mig i sängen och somnade.
Det märks att jag är förkyld.
Har sovit mer de senaste dagarna än jag gjort på mycket länge.

Å kvällen avslutades med "Så mycket bättre" och lite annat smått och gott innan jag tog mina sömntabletter och la mig för natten.
Hade något svårt att somna då hostan är gräslig under senkvällen/förnatten men till slut så däckade jag.

Tja en sån dag kan jag knappast klaga på.

Ha nu en härlig dag alla fina!

Kramen om!

2 kommentarer:

  1. riktigt mysigt ju :) och gott ser det ut o låter :) trist att du är förkyld men hoppas du kan ha det gott idag ändå ta hand om dig kramen

    SvaraRadera
  2. Det där med sommar och vintertid har jag inte riktigt fått nån kläm på, varför det ska vara bra att flytta klockorna en timme hit och dit?? För står att ungdomarna var glada. Dom fick sova en timme extra:) Maten såg jättegod ut. Förstår att du fick uppskattning..det är roligt när man lagar mat och dom som äter tycker att det är jättegott...som det var för dig:) Nu skickar jag en krya på dej kram:) så du blir frisk. Kraam

    SvaraRadera