måndag 23 december 2013

Dan före dopparedagen...

Julen närmar sig med stormsteg.
I morgon smäller det.
Eller, njae det blir nog ingen jättesmäll så vitt jag kan tro.
Det är bara jag och mina härliga ungdomar här så det lär bli en soft julaftonsmorgon.
Jag ska koka risgrynsgröt till deras julfrukost.
Själv äter jag inte gröt, inte ens tomtegröt.
Jag nöjer mig med kaffe och skinkmacka på Pappelinos goda hembakade tunnbröd.

Minns när barnen var små och tassade in tidigt på morgonen till oss.
Ögonen var stora och tindrade.
Jultomten hade vart hos oss någon gång under natten och lämnat några små paket under granen och ätit sin gröt som vi ställt i ordning till honom.
Oj, så extatiska och förväntansfulla dom var.
Å nu när jag tänker efter, så väluppfostrade för ingen av dom slet i paketen innan jag och x-maken klivit ur sängen.

Bild lånad från nätet


När vi gick in i vardagsrummet så spelade vi förvånade, jasså hade tomten hälsat på.
Undrar när han var här, vi var ju vaken ganska länge i natt?
Typiskt att vi missade honom.
Å vilken tur att vi kom ihåg att ställa fram gröten så han fick vila en stund och äta innan han var tvungen och åka vidare till andra barn.
Nej men se där, han lämnade några små paket.
Ska vi se vem de är till.

Jag kan riktigt se mina små kottar...
Dom fick öppna varsitt paket som vanligen innehöll någon form av pyssel så dom skulle ha något att sysselsätta sig med.
Ni vet hur lång julaftonen är för små barn.
Dom bara väntar ihjäl sig till sena eftermiddagen/kvällen när julklappsutdelningen började.

Det var tider det.
Nuförtiden så tindrar inte deras ögon på samma sätt.
Det är inte längre lika spännande.
Nu handlar det mer om en mysig dag där vi umgås, har det trivsamt tillsammans.
Men minnas får man...

Ni får ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!

1 kommentar:

  1. Hos oss blir det också uppesittarkväll..med våra 2 söner o flickvänner:) Hur mysigt som helst ska det bli. Jag har fixat julstrumpor 1 v före jul...m små paket i, 1 v före jul. Har slutat med det nu såklart. Det är bara jag och maken hemma numera. Men när sönerna kommer hem får dom också en julklapp till julgröts lunchen på julafton:-) stora som dom är. Deras ögon glittrar till då. Det är vår tradition ff:-)) Det blir såklart annars när barnbarn börjar komma. Men det är nog ett tag dit. Visst är det mysigt att minnas när barnen var små. Sååå mysigt det var. Men det är mysigt på ett annat bra sätt nu. God jul på dej o de dina. Hoppas ni får det bra. Kram

    SvaraRadera