söndag 26 januari 2014

Söndagssvammel...

I dag är det Söndag.
Sista lediga dagen för den här helgen.
Å hur har helgen då varit?
Trött som vanligt.
Inget särskilt har hänt.
Jag har varit mol allena.
Jag har tro det eller ej, tvättat mitt hår.

Bild lånad från nätet

Det gjorde jag i går.
Å det kändes himmelskt skönt att ta sig i kragen och få det gjort.

I dag så ska jag gå ner i källaren och starta tvättmaskinen.
Men det gör jag lite senare.

I går så upptäckte jag att min amaryllis har stängel och knopp.
Jag fick den av Herr H för tre jular sen.
Den står i chillrummet.
Jag slänger på lite vatten någon gång om sänder.
Jag har ingen särskild koll på den så jag blev väldigt förvånad att den är på väg att blomma igen.
I fjol blommade den runt påsk.

Fjolårets blomning

Den gör verkligen rätt för sig, eller vad tycker ni?

På tal om blommor.

Blommorna i mitt kök.

Dom här 5 blommorna jag har stående i mitt köksfönster har en egen liten historia.
Moderplantan hade jag stående i mitt flickrum hemma hos min mamma för mer än 30 år sedan.
när jag flyttade hemifrån vid 16 års ålder så tog jag med mig min blomma.
I dag vet jag inte ens vad den heter.
I vart fall så har jag alltid tagit skott och odlat upp nya när den gamla börjat se risig ut.
Så dessa blommor är x antal generationer från moderplantan.
Dom växer så det knakar.
Tog skott i fjol då den stora började tappa stinget och vips så hade jag 5 nya...
Å jag lär fortsätta ta skott av den tills den dagen jag är nära slutet av mitt liv.
Av någon anledning så gör det mig varmt i hjärtat när jag sköter om dom.
Jag har hyggligt gröna fingrar.
De flesta av mina blommor/grönväxter har sina år på nacken.
Å reinkarnationstanken känns inte omöjlig när jag tittar på den långa raddan som leder tillbaka till modersplantan jag hade för mer än 30 år sedan. *L*

Det var den lilla historien.

I dag så är temperaturen mildare än på ett par dagar.
Det är bara - 7.5.
Jippi!
Inte för att jag tänker gå ut i dag heller.
Jag har det så gott i min ombonade grotta.
Jag har mat, jag har cigg, jag har säng, jag har musik och jag har kaffe.
Mycket mer än så behöver jag inte..

Ha nu en härlig dag alla fina!

Kramen om!

 

















4 kommentarer:

  1. Härligt med varmare väder :)
    Ha en skön söndag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Otroligt att Amaryllisen är tre år! Jag har aldrig provat att övervintra mina, ser dem mer som engångsblommor. Ha en skön söndag! här -2,5 och jag måste ut en sväng med dottern till dansskolan! Kram

    SvaraRadera
  3. så skönt det låter men inte att du har minus grader :) här är det kanske noll om ens det jo kanske någon minus grad bara men ut måste jag idag till mamma :) önskar dig en skön dag kramen

    SvaraRadera
  4. Så du har haft en ok helg? Hoppas det i alla fall. Jag har haft massa att göra - och nu har jag en ihållande huvudvärk.. Förmodligen har jag varit alltför hårt på saker och ting, inte låtit min kropp vila. Visst är det hemskt med denna kyla - som år genom märg och ben? Här är det inte mer än -6 grader, men det blåser iskalla stormvindar från havet och det gör att man är genomfrusen oavsett hur man klär sig.. Usch.

    Hoppas att du får en fin ny vecka - nu är det snart februari! :))) Kram

    SvaraRadera