tisdag 15 april 2014

Dax igen...

....att rycka upp mig och sadla om för rehab.
Jag är ovanligt trött denna morgon.
Jag har fått för mig att jag sovit men det känns ändå inte så.
Klev upp sent, orkade inte då klockan ringde.
Inte riktigt lik mig.
Jag vill ha mycket god tid på mig då jag startar dagen för att gå på rehab.
Nåja, vad är väl en bal på slottet, eller en gudomligt skön säng jag helst av allt vill krypa ner i igen.

...men jag är uppe på benen även om jag just nu sitter på rumpan.
Jag har tvättat mig och närmare jag åker så tar jag på mig nytvättade kläder.
Maxi och Midi var gulliga i går och gick ner och körde en tvätt.
Det är liksom skönt att dom är så stora och kan avlasta mig vissa saker här hemma.

I går kväll satt jag och läste gammal chatthistorik.
Blev riktigt nostalgisk.


Inte för att jag vill tillbaka till den relationen jag hade då men ja ni vet, det är omtumlande att läsa när allt var bra.
Hur snuttigt det lät mellan oss.
Hur stor förälskelsen var då.
Fast det är väl så med förälskelse, då stannar man upp i utvecklingen och ser inte personer som dom egentligen är.
Man ser heller inte om det verkligen är något som är bra för en själv.
Man går i ett rosafärgat töcken, det pirrar överallt, man kan inte tänka en redig tanke..just då.

Nå det som är tragiskt är väl att det faktiskt inte fungerade, att det var en person som inte var bra för mig.
Att det tog ett bra tag innan jag insåg det.
Nej, han var inte av ondo men helt fel för mig.
Å det var något som märktes när månaderna gick.
Han var inte självständig, han ville för mycket, han var för på, han hade svårt för att leva sitt eget liv parallellt med mitt.
Han slukade energi, jag kände mig ofta dränerad i hans sällskap.
Han behövde ständig bekräftelse som jag inte kunde ge (hade levt med en sån man i 18.5 år så jag var mer än nöjd med att hela tiden bekräfta)
Han ville ha kontroll på ett ganska så i början vagt sätt, det var inte enkelt att se i början men blev tydligare sen.
Å han använde sig av ett yttryck som min x-make gjorde som fick det att gå rysningar av obehag genom min kropp;

-Jag vill bara ditt bästa!

Det ska man inte säga till mig om man verkligen vill mig väl.
Det använde x-maken, särskilt i de situationerna han gjorde mig verkligt illa, som ett försvar att han hade rätt att göra det han gjorde.
Jag såg i den här mannen att han hade kapaciteten att slå över om han blev tillräckligt frustrerad och det var inget jag ville vara med om så jag drog mig ur.
Men en elak människa var han ändå inte, han hade bara för lite vetskap om hur han fungerar som man, vad han ger ut till andra.
En sån som ville framstå som perfekt men inte var det.
Å nej, jag tror inte att någon är perfekt, allra minst jag själv men det ställde till problem då han sa en sak men gjorde en annan och inte förstod det själv.
Nåväl det är över och passe, han har gått vidare med sitt liv och jag med mitt.

...men lite nostalgi på gott och ont gav läsandet av samtalen!
Och det är aldrig dumt att reflektera!

Jag har genom åren efter skilsmässan kommit fram till vad jag inte vill ha i en man.
Men att hitta en man som inte har de egenskaper jag vill vara utan är inte så plättlätt.
Undrar om han ens finns?

Nåja, kommer tid, kommer råd som min gamla mormor sa och som min Pappelino sagt ett flertalet gånger, du vet aldrig vem du möter bakom nästa gathörn...

Nu ska jag fortsätta pimpla kaffe, så sakteliga göra mig i ordning för dagens rehab.



Ha det bäst alla fina!

Kramen om!




4 kommentarer:

  1. God morgon på dig oxå ...här vakandes det tidigt utan att behöva men nu är jag här alla fall hoppas din dag blir bra & ta hand om dig kramen

    SvaraRadera
  2. Godmorgon på dej med :)
    Här snöar det för fullt just nu....
    Kram i ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Kaffet är druket för längesedan här också;-) Ha en fin dag.Kram

    SvaraRadera
  4. God morgon ..kikar in så här innan jag skall till jobbet önskar dig en skön morgon med ditt kaffe & en bra dag kramen

    SvaraRadera