onsdag 30 april 2014

Valborgsmässoafton...

Den dagen som nästan gått mig förbi fast jag kom ihåg i förbifarten i morse.

Ja då har jag gjort rehabiliteringen för den här veckan.

Ledig i fem hela dagar.
Så ljuvligt skönt.
Rehab gick bra.
Vi hade som vanligt ett trivsamt förmiddagsfika.
Ja är det inte lustigt så säg att jag lyckas få ett fika under mina två timmar på rehab....*fniss*

Sen bar det av hemåt.

Hem till härliga grottan.
Strax innan jag klev ur bilen så satte det i gång att störthagla.
Det rakt studsade mot asfalten.
Underbar syn.
Åh, jo Aprilväder, denna sista dagen på månaden.

Jag har varit duktig i dag och gjort hel kyckling i min lergryta.

Fyllde med röd lök, morot och vitlök.
Penslade hela kycklingen med en olja där jag blandat ner soya, pressad vitlök, finhackad chili, salt, svartpeppar, timjan och basilika.
Till det så gjorde jag egen currysås på kycklingskyn som blir i lergrytan.
Jag kokade ris och serverade en fräsch sallad till.



Såhär såg kycklingen ut sen jag tagit fram den från ugnen.
Spadet silade jag av och gjorde currysås på.
Sen trancherade jag kycklingen i fina bitar.
Och nu kokar jag egen buljong på skrovet.
Ska bli härligt att ha i frysen och ta fram någon gång framöver då jag ex. vill göra soppa.

Kokar ni egen buljong då ni har ex. kycklingskrov eller räkskal hemma?

Jag gör alltid det!
Det kan ju förvisso vara en ekonomisk fråga, jag har inte så mycket att röra mig med så jag slänger nästan aldrig något.
Det finns alltid sätt att ta hand om rester på ett eller annat vis.

Nu sitter jag mätt och belåten, sippar på ett glas rött och lyssnar på musik i mitt hemtrevliga lilla kök.
Just nu känns det okey.
Skönt att bara få mysa på en del dagar på raken!

Ha en härlig kväll alla fina!

Kramen om!




1 kommentar:

  1. Vill bara kika in o önska dej en trevlig valborgs helg:) Kram

    SvaraRadera