fredag 11 juli 2014

Så var det Fredag igen...

...vaknar upp med en känsla av melankoli.
Gårdagens sinnesstämning tog ut sin rätt, det märks i dag.
Jag är helt genomslut i kropp och själ.

Fast gårdagen var ändå okey.
Jag hade ljus tänt för min lillebror hela dagen trots att det var/är dagsljus.
Så fort jag tittade på ljuset så föll mina tankar på honom.
Minnen flödade genom mig.
Fina minnen så klart.

Och för att liksom få tankarna på något annat för en stund så gjorde jag hembakade piroger.
Å det tog sina timmar.
Typ 4 timmar innan det var klart.


Detta var första plåten.
Det var härligt gott och väldigt länge sedan jag gjorde dem.
Med tanke på hur lång tid det tar så förstår jag att jag inte gör dom oftare.
Om ni har lust att prova så får ni receptet här;

PIROGER Ca 16 stora

Deg; 6 dl vetemjöl, 1 tsk salt, 250 g margarin, 1 ägg, 1/2 tsk ättiksprit, 3/4 dl vatten.

Blanda mjöl o salt i bunke. Smula ner matfettet med fingertopparna, Blanda vatten, ägg och ättiksspriten. Tillsätt blandningen och arbeta snabbt ihop degen. Låt vila ca 1 timme i kylskåp.

Köttfärsfyllning; 400 g köttfärs, 1 finhackad vitlöksklyfta, storlek större, 1 finhackad gul lök, 1 riven morot, tomatpuré, 1 påse tacokrydda, i liten burk ananas i skivor ( skärs i mindre bitar), ca 2 dl crème fraiche, salt, peppar.

Gör som vanligt, bryn lök, köttfärs osv. Fyllningen ska inte vara lös.

Ta fram degen och kavla ut den på mjölat bakbord till en avlång fyrkant. Vik först degen på längden i 3 delar därefter på andra ledden i 3 delar. Lägg tillbaka i kylen en stund sen gör du samma procedur igen. (så många gånger som du ids)

Kavla sen ut degen och skär ut cirkelrunda piroger (jag använder kaffefat)
Lägg fyllningen på ena deghalvan. pensla med uppvispat ägg runt kanten utanför fyllningen och vik ihop pirogen. Pressa ihop kanten så att halvorna klistras ihop. Jag använde gaffel, blir snyggt oxå.

Pensla sen pirogerna med ägg och grädda i 200 grader ca 30 minuter.



Kvällen var annars lugn.
Jag hade en trevlig stund med barnen och sen rasade jag ihop i sängen.
Tittade på, tja jag vet rakt inte.
Jo nu minns jag, en dokumentär om Dolly Parton.
Den var riktigt intressant.

Det var den dagen och nu är det Fredag och ledighet.
Känns gudomligt härligt.
Jag har inga planer för helgen.
Mer än att vila.
Det räcker gott!

Ha en strålande dag alla fina!

Kramen om!





4 kommentarer:

  1. Ha en solig o skön fredag!

    Kram,kram

    SvaraRadera
  2. Dom pirogerna såg jättegoda ut:) Visst går veckorna fort...dagarna springer iväg känns det som:) Hoppas du får en fin och vilsam helg kära du. Kram

    SvaraRadera
  3. Att vila räcker absolut gott! Och vad goda pirogerna såg ut! Hoppas nu din fredag blir lugn.

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Wow vilka fina piroger, vad duktig du är! Ha en skön helg, kram

    SvaraRadera