torsdag 21 augusti 2014

Fifteen years ago...

...föddes min son.
Det var en underbar Augustidag.
Solen sken och det var så varmt att fönstren stod öppna på BB.
Det var en märklig förlossning.
Min make var helt med mig från första värk tills han föddes.
Det var första gången.
Jag minns att mitt i värkstormen jag drabbades av så fick han mig att kikna av skratt.
Hur man nu kunde skratta i allt det.
Å finalen var inte att leka med då han föddes på toaletten.
Nej inte i den, dom han dra upp mig.
Och han fullkomligt flög ur mig.
Barnmorskan hann inte ens få på sig handskar då hon fångade upp honom.

Å så den stora lättnaden att förlossningen var över och jag förundrat tittade in i hans ögon.
Det såg ut som han kände till varenda hemlighet som världen bar på.
Hans ögon bar en visdom jag sällan skådat.
Han var så mjuk, len och go.
Yvigt fjun på hjässan.
Babydoft.
En son efter två döttrar.
Min son, vår son, mitt hjärtegull.

Jag hade i smyg, under graviditeten, önskat mig en dotter till för jag såg mig själv som en tjejmamma.
Men när han låg på min mage så var han allt jag någonsin kunde önska mig.
Jag var helt förtrollad för han var så ljuvlig.

Åh nu är han 15 år.
En underbar son med bägge fötterna på jorden och massor av härlig humor.
Han är lång och stark och vansinnigt trygg.
Han är älskad av många.
Han är min yngsta och mitt hjärtebarn.

I går så bakade jag inför kalaset i dag.
Det blev detta.



80 kanelbullar


60 drömmar som blev så urgoda.
 Dom riktigt smälter i munnen.


50 citronstänger


Å när jag ändå var i gång så kokade jag en burk blåbärssylt till våfflorna i dag.

Det jag har kvar att göra i dag är tårtan.
Jag ska göra en Pinocchiotårta.
Den heter så i min Sju sorters kakor.
Den består av sockerkaksbotten, på det maräng och flagad mandel, så gräddas den och delas sen i hälften.
Jag ska ha vispad grädde och färska blåbär mellan.
Den är väldigt enkel att göra och blir supergod.
Nå det är dagens bestyr innan kalaset.

Nu ska jag göra i ordning frukostbrickan till sonen.
Det blir sång och presenter på sängen i vanlig ordning!

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!




3 kommentarer:

  1. Men vad du är duktig på att baka o fixa. Jag känner igen mig i dig. Du pratar och fixar för dina barn...samma som det jag gör. Trots jag har pojkar...med 2 underbart fina o bäst för mej/oss. Dom är mina hjärtegull:)) Barnen är det bästa jag har. Och så verkar det vara för dej. Så supergott du bakat. Jag som älskar fika:-) Hoppas han o ni får en fin o bra födelsedag. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja alla minnen om sina barn kommer som om det var i går :) grattis till sonen hurra hurra **** oj vad fint du bakat o frestas gör du :) låter som det blir en toppen dag på alla vis kramen

    SvaraRadera
  3. Hälsa grattis till sonen! Jag trodde oxå att jag var en tjejmamma men fick en son först och en dotter sen och tänk, det var ju ingen skillnad...

    SvaraRadera