torsdag 25 december 2014

Juldagen...

Vaknar upp till en Juldag.
Mina ungdomar är fortfarande hos mig.
Det är en härlig känsla av att vara samlad allihopa.

I går var en fin dag.
När jag klev upp så kokade jag risgrynsgröt till ungdomarnas frukost.
Själv vill jag ha kaffe och skinkmacka på tunnbröd.
Vi satt länge och åt vår frukost i köket.
Massor av bus och gamman runt bordet.

Efter frukosten ville ungdomarna att vi skulle ha julklappsutdelningen.
Så vi samlade oss i vardagsrummet och delade ut klapparna som låg under den lilla, lilla granen.
Å jag måste ha varit snäll i år för jag fick jättefina julklappar av mina ungdomar.
Både nyttiga men även en smula lyx och flärd.
Ungdomarna blev nöjd med sina paket.

Sen blev det dags för dusch och att göra oss i ordning inför färden till finaste Pappelino.
Vi blev hämtad och när vi väl kom fram var det varmt och ombonat och juligt där.
Vi hade en fin dag tillsammans.
Jag tom såg Kalle Anka klockan 15 och det brukar jag inte göra.
Julbordet bestod av idel goda rätter.
Jag fick äta av Pappelinos underbara inlagda stekta strömming.
Det absolut bästa och godaste.
Nog hamnade det lite annat gott på tallriken men i överlag så åt jag väldigt måttligt.
Ville inte stoppa magen full.


Eftersom jag inte fotade i går så lägger jag ut ett foto från en Påskbuffé jag hade får några år sedan. Kan tillägga att under gårdagen så fanns inget vin utan det var julmust i glasen- en vit jul med andra ord!


Flickorna gick ut på en lång promenad efter julbordet och vi andra slöade till oss inomhus.
Det var mycket kyligt under Julaftonen med en temperatur ner mot - 15.
Jag förstår inte varför det så ofta är svinkallt på Julaftonen.
I de närmsta varenda år.

Det var i vart fall härligt att träffa finaste Pappelino men det tog på honom.
Märkte hur trött och slut han var och den där förbaskade hostan.
Sen har han lättat 7 kilo och min Pappelino är vanligen inte stor så det syntes verkligen dessa kilon som försvunnit från hans kropp.

Fram emot 21.30 blev vi hemskjutsade.
Å så skönt det var att kliva innanför dörren.
Jag gick genast och bytte om till hemmakläder.
Å sen så pratade jag med Fr K en lång stund innan det var dags att bädda ner mig.

Jag har känt under dagen att skitångestattacken varit på väg så jag tog en sobril till natten och jag fick faktiskt sova.
I dag känner jag fortfarande av ångesten.
Den vill liksom inte ge upp den här gången.
Jäkla skit eftersom det gör livet så oerhört svårare.
Men nå överlag så har vi haft mysiga dagar tillsammans, jag och ungdomarna och det var så mysigt att fira Jul hos finaste Pappelino.

I dag ska ungdomarna vidare.
Deras farmor ska bjuda på mat så dom blir upphämtade av deras far efter lunch.
Sen får jag se vilka jag får tillbaka.
Kanske ingen alls...

Ha en härlig Juldag alla fina!

Kramen om!



1 kommentar:

  1. Ha en fin fortsättning på julen :) Vad bra att du fick sova !
    Här har vu det bra o mysigt :) Hemma idag....imorgon o hälsa på mamma. Kommer ett inlägg kanske senare om jag orkar....
    Kramen om

    SvaraRadera