fredag 9 januari 2015

Fredagsmorgon och mattankar...

Sitter i mitt kök.
Mini har precis ätit frukost.
Jag ställde väckarn i morse med mest för att jag kände mig osäker på om Mini kom ihåg att ställa sin i går då han somnade på sängen ganska så tidigt.
Men inte hade jag behövt göra det för han skötte sig exemplariskt i morse med.
Som vanligt med andra ord.

Nå själv kunde jag inte somna om så jag klädde mig och klev upp.
Nu sitter jag här med min mugg kaffe.
Jag vill ha mitt kaffe med en skvätt mjölk i.
Det blir liksom inte lika gott utan även om jag kan dricka svart kaffe.
Så har det varit alltsedan jag började dricka kaffe som 17 åring.
Innan den åldern drack jag te och endast te.
Det var det godaste och många kannor te har jag bryggt i mina yngre dar.
För då bryggde jag te.
Nåt påste var det inte tal om.
Det skulle vara riktigt!
Inget slamsande alls.

Jag undrar just om jag inte bitvis varit lite kinkig i mina dar.
Jag var 15 när jag började äta ost, innan det så tyckte jag att det var rent ut sagt vidrigt.
Å efter det så höll jag mig till milda ostar som hushåll, herrgårds och liknande.
Jag var 40 när jag lärde mig äta Brie.
Den typ av ostar klarade jag inte av innan den åldern.
Men idag har jag ett bredare register när det kommer till ost.

Surströmming går inte ner i mig trots att jag är norrländska.
Jag har provat åtskilliga gånger men det fungerar absolut inte.
Samma sak med palt.





Nope det går inte heller.
Så palt var och är något jag aldrig lagar till själv.
Min x-make skötte det när han var sugen och efter skilsmässan så äter dom det hos honom så jag behöver inte.

Blodbröd eller bruna bönor fungerar inte heller.

Kroppkakor går inte heller ner i min mage.
Hade en skräckupplevelse när jag bodde hos min mor, då jag var tvungen att äta det och jag gjorde så tills, tja allt kom upp igen.
Efter det var det tokkört.

Samma gäller gröt.
Det var en liknande skräckupplevelse som kroppkakorna fast det hände i tidigare ålder.
Jag var nog bara 9.
Min mor kokade alltid mannagrynsgröt till frukost. (Det var den enda gröt hon kunde göra)
Och precis den här morgonen hade hon lyckats hälla ut halva sockerskålen över min gröt.
Jag beklagade mig, sa att det inte gick att äta, att det var för mycket socker.
Min mor hade alltid ett hiskeligt morgonhumör så det var bara ät och tig annars...
Och jag åt tills allt kom upp.
Sen kunde hon aldrig få mig till att äta gröt mer.
Jag har provat i vuxen ålder men, nej det går inte.
Däremot är jag superduktig på att tillaga vilken gröt som helst.
Jag har ju både haft barn (som alltid gillat gröt) och jobbat i hemtjänst.
Min gröt har alltid varit god!








Sen försvann en del maträtter under mina graviditeter som blodpudding, ärtsoppa och lever pga lukt och hysteriskt illamående samt uppkastning.
Å nej, det klarar jag än i dag inte av att svälja.

Skaldjur har det varit lite si och så med.
Jag har alltid gillat räkor men inte klarat av att skala dem.
Jag får så otroligt ont i händerna, huden torkar ut och nej det blir inte bra.
Men jag älskar räkor.

Kräftor, njae det har inte fungerat förrän efter jag fyllde 40 och det beror mer på en ungdomshändelse.
Vi var ut och fiskade kräftor på en ö ute i skärgården.
Det i sig var spännande men jag blev alldeles till mig när man sen la ner kräftorna i kokande vatten.
Där låste det sig för mig.
Sen klarade jag inte av att äta kräftor på lång, lång tid.
Men idag, ja tack mer än gärna.

Ostron åt jag för första gången på Nyårsafton, gratinerade sådana.
Och det var superdelikat och gott.
Särskilt med en god champagne till.

Utöver det så äter jag i princip det mesta.

Själv är jag en väldigt duktig kocka.
Jag är fenomenal på att laga god mat utefter små resurser.
Jag har smaksinne och förstår hur smaker gifter sig.
Jag lägger ner väldigt mycket tid på matlagning när jag har barn här eller annat sällskap.
I det mesta kan jag trolla till så det blir fest.

Och det bästa av allt, jag får själv välja vad jag ska laga till...
...eller nåja, mina barn har alltid fått vara med på ett hörn särskilt under helger.
Visst har jag lyssnat efter deras önskemål och gör det fortfarande.
Mammas mat är godast och så ska det vara, eller hur?

Nu blir det en mugg kaffe till!

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!


3 kommentarer:

  1. Ja du det där med mat är lite klurigt jag har också minne från barndomen som sitter i ännu och jag äter inte vissa saker för just dåligt minne ...skönt för dig att göra det du vill nu och att det är helg :) planer eller inte ....ha det gott stor kram

    SvaraRadera
  2. God morgon på dig ...du sover kanske eller fikar med barnen kikar in sen igen men vill önska dig en skön lördag ta hand om dig kramen

    SvaraRadera