lördag 31 januari 2015

I går började det alltså...





Mitt eget smultronställe.
 Jag hoppas att jag kan ta mig dit till sommaren.


Nu har min bearbetande samtalsterapi börjat.
Första dagen var då i går så nu är det på riktigt.
Å jo nog kändes det.
Jag gillar hens upplägg om hur det ska gå till.
Först lite prat om hur det varit sen vi senast sågs.
Om något särskilt hänt osv.
Sen djupdykning i min hjärna i ca 20-30 minuter.
Därefter tar hen upp mig till ytan så jag inte ska vara kvar där nere och må jättedåligt när jag går hem.
Då blir det ett lättare samtal tiden som är kvar.
Å varje gång går hon genom sömn, ångest, suicidala tankar.

I går blev det givetvis en återkoppling till läkarbesöket och vad jag tyckte och kände för det.
Sen pratade vi om sjukersättning där hen ska ta reda på från alla parter vad som kommer att krävas av mig för att jag ens kan ansöka om det.
Tex. måste jag försöka arbetsträna fler gånger.
Ska fler mediciner utprovas osv.

Så fick jag läkarintyget direkt i handen för läkaren hade precis varit förbi och lämnat det till mig.
Det som kändes skönt var att intyget gäller till den 18 April.
Det ger en viss vila i själen att inte behöva träffa läkare för just sjukskrivning.
Återbesök får jag givetvis men då handlar det om medicin och mående.

Nå tillbaka till kuratorn då.
Vi har kommit fram till att det jag behöver bearbeta är min barndom och mitt äktenskap.
Sen kan det givetvis dyka upp annat som blir viktigt att gå genom.
Så i går så började vi då med min barndom.
Upplägget såg ut som så, hen ställde frågor som jag besvarade.
Hur mycket jag säger beror givetvis på frågorna.
Det började enkelt som hur såg familjekonstellationen ut osv, och så ledde den ena frågan till den andra.
Vi kom oss mellan 5 och 7 år.
Det var fullt tillräckligt för det samtalet.
Kom fram till att det hände tre stora traumatiska händelser då som alltid påverkat mig på ett eller annat sätt.
Jag grät ganska så mycket under samtalet.
Det jag berättade för hen har jag knappast sagt till en levande själ så det blev stundom väldigt tungt.

När jag sen gick därifrån så tyckte jag att sessionen var helt mer än okej.
Jag kände mig väldigt utmattad och trött men det är ju normalt.
Jag gick och hämtade ut medicin som jag skickat efter och så åkte jag hem.

Väl hemma så väntade Mini på mig.
Vi blev sittande i köket i timmar och bara pratade.
Jag lagade middag, vi åt, Mini diskade bort och så blev vi sittande några timmar till.
Det finns mycket han behöver få ur sig efter en vecka hos sin far.
Vi hade i alla fall himla mysigt.

När jag gick in och la mig i sängen för att varva ner så började det.
Illamåendet.
Å nu pratar jag inte magsjuka.
Blir jag känslomässigt upprörd så mår jag oftast illa och vanligen kräks jag som en idiot och nog hände det i går kväll.
Det blev en jäkla reaktion på samtalssessionen.
Det brukar kännas lite bättre efter kräkningarna men i går så blev det inte så.
Fortsatte att må illa resten av kvällen tills jag tro det eller ej somnade.
Jo jag somnade men jag var fullkomlig apslut på.
Å jag har faktiskt sovit ganska så hyggligt i natt.
Trots allt!

Nu i dag så fortsätter jag och Mini att mysa.
Han har givetvis inte vaknat än, klockan är för lite för det.
Till frunch ska han få köttbullsmackor med rödbetssallad.
Till middag ska jag laga till fläskfilé i champinjonsås, slottspotatis och grönsaker samt svartvinbärsgelé.
Så det blir mitt görande i dag.

Ha en superdag alla fina!

Kramen om!


6 kommentarer:

  1. Hoppas att du får en bra helg med Mini nu :)
    Kramen

    SvaraRadera
  2. God morgon....oj det händer saker och det känns som hen tar det på fullaste allvar äntligen då, att du får ro i själen är ju viktigt också ...då hoppas vi att det går i rätt riktning nu vännen och mys med kidsen är alltid rätt hoppas din dag blir bra stor kram

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att du nu verkar få någon som är bra att prata med! Ha det bra idag med de dina, kram

    SvaraRadera
  4. Oj det var ett riktigt samtal det där...o att du behövde få må illa efteråt....du har det inte lätt kära du. Hoppas du mår bättre o bättre. Ha en fin dag . Kram

    SvaraRadera
  5. god morgon ..hoppas du sovit gott och har en mysig söndag morgon kram på dig

    SvaraRadera
  6. Vad jobbigt. Vet så väl hur den där slutheten i skallen känns och illamåendet. Det som är bra är att du är medveten om att det är en reaktion på samtalet. Ut med spökena, syna dem och se dem för vad de är. Och kom ihåg att de och känslorna tillhör DÅ, fast känslorna finns nu. En process som tar mycket kraft.

    SvaraRadera