onsdag 18 februari 2015

-1 grad och mulet...

Vädret gillar jag.
Särskilt när det inte är så kallt.
Hade blivit glad om vi fått lite sol oxå.
Jag saknar solen.
Det har verkligen varit en solfattig vinter.
Gud vad jag längtar till våren men jag gissar på att jag inte är ensam om den längtan.


I går så lagade jag till fläskkotletter.
Till det serverade jag kokt potatis, champinjonsås, sallad och hemgjord lingonsylt.
Bilden jag visar upp är liknande förutom såsen.





I dag lagar jag ingen mat.
Har en del restmat i kylen så i dag får Mini välja vad han vill äta till middag.
Å jo jag får ju välja med.
Det är såhär jag måste göra då jag har mycket lite energi.
Nog för att jag älskar att laga mat men jag orkar inte varje dag.
Nu lagar jag alltid mycket mat de dagar jag står vid spisen så det blir dagar då vi/jag tittar vad som redan finns och så äter vi utifrån det.
Tack och lov för micron, vad vore jag utan den?

I går skickade jag mejl till AFA försäkringar och undrade hur det går i mitt ärende.
Eftersom min arbetsgivare denna gång inte betalar vare sig sjuklön de första 14 dagarna av sjukskrivningen eller de 10 procenten av lönen till dag 90 så ska jag ha rätt till ags ersättning från dag 15.
Nå jag anmälde min sjukskrivning i mitten av januari.
Det står bara och tuggar och händer inget.
I början av förra veckan fick jag veta att min arbetsgivare inte bekräftat min anställning.
Då mejlade jag min kontakt på kommunen och frågade hen om hen kunde hjälpa till.
Det tog knappt en halvtimme då hen fått en person på löneenheten att ringa ner ( till AFA) och bekräfta min anställning.

Ja men då har jag ju fått det gjort men sen då...
Inget händer.
I dag fick jag beskedet att dom har en ca 10-12 veckors handläggningstid!!!!
10-12 veckor, det är ju fasiken som f-kassan kan fungera om man har otur.
Så kontentan är att det lär dröja innan jag ser av de penningarna.
Men det som är okej är att man får det retroaktivt.
Hade dock behövt dom denna månad, hade liksom hoppats på det.

Det ska vi säga "konstiga" är att förra gången jag ansökte om från AFA så tog det knappt en vecka innan allt rullade på.
Då hade jag helt glömt av att jag hade rätt att ansöka där så jag fick 6 månader retroaktivt på ett bräde.
Så vad visar det?
Ibland går det fort, och ibland gör det verkligen inte det!

Nu får ni ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!

Ps. Får göra ett tillägg. Jag får pengar från försäkringskassan som vanligt när man är sjukskriven. Från AFA får man genom en kollektivförsäkring man har via sitt arbete. Det gör att man inte ska förlora så mycket då man går sjukskriven. Därifrån får man ca 10-12 % av vad man skulle ha tjänat om man arbetat. Ags som den heter betalas ut till dag 360 i sjukskrivningen sen utgår den.

4 kommentarer:

  1. Sådant gör en förbannad ju kan dom som jobbar där vara utan lön??? nej jag tror inte det fy fan för fk skit o hoppas slippa dem ...men bra att du klarar dig stor kram

    SvaraRadera
  2. Usch ja, du vet ju hur jag har det! Inte alls kul, helt utan inkomst just nu. Och länge tar det! Ska snart maila till LPA o kolla....
    Här skiner solen idag :)
    Kram o ha en bra onsdag!

    SvaraRadera
  3. Ibland undrar man hur dom tänker. Ingen vill väl vara utan inkomst. Varför måste allt vara så svårt. Kram

    SvaraRadera
  4. Jag ska på mitt första möte med FK och AF i morgon, får se vad som kommer ut av det... Det är inte lätt att vara sjukskriven i dagens Sverige!

    SvaraRadera