lördag 14 februari 2015

Alla Hjärtans Dag...






I dag är dagen då man tydligen ska fira sin kärlek till sin nästa eller barn eller helt enkelt till dem man tycker extra mycket om.
Själv har jag ingen kärlek, ingen som tycker att jag är sådär speciell men däremot har jag min älskade Mini hos mig.
Häromdagen när jag bakade strövarkakan i långpanna så tog jag undan två större bitar som jag sen skar till som hjärtan.
Dom ska vi fika i dag.

Å på tal om kärlek så är jag i en fas i livet då jag alls inte söker någon.
Skulle jag träffa någon i dag med tanke på mitt mående så skulle det bara bli skit, någon som har problem och inte mår bra.
Ni vet kaka söker maka.
Å jag är på intet sätt intresserad av att förstöra för mig själv på något sätt så därför är jag inte ens intresserad av män.
Jag har Varma Handen som jag träffar ibland.
Han är en mycket god vän som jag kan vara mig själv inför.
Men vi är inte ett par och kommer nog aldrig att bli det.
Vi trivs som vänner och uppskattar att ses emellanåt.

Gårdagen blev en mysig dag.
Som det alltid blir när jag får hem Mini för mammavecka.
Jag stod i köket till och från under ca 4 timmars tid.
Väljer jag att laga den mat jag gjorde i går så får jag räkna med många timmar i köket.





Rulladerna tar sin tid att göra.
Jag använder mig av lövbit.
Vilket jag för många månader sen köpte väldigt billigt på hemköp.
Det var typ 69 kronor kilot och så hittade jag en packe på kort datum så 50 % rabatt på den.
Det blev inte mycket jag betalade i kilopris.

Nå jag lägger skivorna på skärbrädan.
Saltar och pepprar lätt, så på med en baconskiva som jag liksom drar ut lite så det täcker köttet.
Sen brer jag ut en röra som jag gjort på dijonsenap, hackad persilja och finhackad rödlök.
Därefter rullas skivorna ihop och så fäster man med tandpetare.
Bara det att göra dom tar lång tid.

Sen ska dom brynas på runt om.
Jag är noga med att slå på vatten i stekpannan med jämna mellanrum så jag får behållning av den goda köttsaften till buljongen.
När alla är stekta och lagda i stekgrytan så slår jag på vatten så det nätt täcker rulladerna.
Sen lägger jag i buljong, lagerblad och vitpepparkorn.
Jag brukar vilja ha i lite rött vin men då jag inget hade hemma så slog jag i ca 1 1/2 dl glögg.

Sen ska det puttra länge på spisen på låg värme så dom blir riktigt möra.
Under tiden smakar jag av buljongen så att jag känner att den smakar rätt och bra.
Behövs det så tillsätter jag mer kryddor.

När rulladerna puttrat klart, i går tog det ca 2 timmar så tar jag upp dem och sen reducerar jag buljongen tills den blivit väldigt smakrik.
Då silar jag av den och sen gör jag sås på den.
Det enda jag sen tillsatte var lite soya för färgens skull.
Kan säga att glöggen i buljongen var en hit, smaken blev rund och god av den.

Förutom det så kokade jag potatis som jag sen pressade och så grönsaker.
Så ni ser, det är tidskrävande men väl all möda.

Jag bjöd hit Maxi på middag men hon kunde inte, dock bad hon om att få en matlåda, eller det var ju jag som erbjöd henne den och hon tackade ja.
Hon älskar när jag gör rullader och nu var det flertalet år sedan sist så hon har längtat efter att jag skall göra dem.

Nu passar det så bra för Mini kom precis in till mig i köket och frågade om det var okej att han åkte till Maxi i eftermiddag.
Hon ska bjuda på mat och så ska dom se Mello och ha det mysigt.
Självklart sa jag, klart du ska umgås med din syster.
Så nu kan jag skicka med en låda rullader till henne.
Vad enkelt det blev!

Det har tydligen snöat i natt.
Min världkarl är ute och skottar gårdsplanen.
Temperaturen visa på -2 grader.
Ska gå ut på en liten promenad senare.
Behöver frisk luft!

Ha nu en härlig Alla hjärtans Dag alla fina!

Kramen om!

4 kommentarer:

  1. Ha en bra Alla Hjärtans dag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ha en jättebra alla hjärtans dag..duvet...man behöver inte bry sig om vad dagarna heter...det är bara hitte på:) Själv har jag nyss kommit hem fr akuten...astman slog till igen..mer medicin. Så vi tar det lugnt idag...du o jag:) Kram till dej

    SvaraRadera
  3. Låter vettigt med tanke på hur du mår som du säger att du har varma handen är ju bra...och dina barn så är det perfekt ...jag hade en toppen dag i går ...önskar dig en skön söndag kram

    SvaraRadera
  4. Jag blir så hungrig av allt gott du lagar så måste stiga upp och ta en runda i köket. Vilket kök du har! Är du kock eller självlärd? Du har så underbara maträtter.

    SvaraRadera