tisdag 7 april 2015

Lite ditt och datt...




Det börjar ge sig mer och mer.
Inte mycket snö efter storvägen men den ligger fortfarande utmed gräsmattor och så.
Som ni ser så skiner solen idag och det är ca 5 plusgrader.
Så inte kan man klaga på dagens väder.
Och bara så ni vet så är fotot tagit för en stund sedan då jag gick till närbutiken i ett ärende.

Annat som får mig att grunna lite (som man säger uppe hos mig).
Jag skrev i mitt inlägg igår att jag var glad att Påsken är över för denna gång.
Jag skrev att jag tampats med en känsla som jag är ovan med:
Att känna ensamhet!
Jag skrev oxå att jag känt mig nedstämd och lessen men inte kunnat gråta.
Det är ju som det kan bli ibland.
Å jag känner mig vanligen aldrig ensam då jag trivs bäst för mig själv.
Så känslan var väldigt ovan för mig för det är jättelänge sen sist jag kände så.

Så fick jag en kommentar i alla välmening men den fick mig att fundera över andras inställning till människor som mår dåligt.
Vi som sitter i den här sitsen har ju knappast åstadkommit den med flit.
Det är inte roligt att må dåligt.
Det är för djävligt att ha ångest som konstant kryper i kroppen och rent vedervärdigt att få panikångestattacker där man tror att man ska dö.
Det är slitigt att inte kunna sova som folk.
Det är jobbigt att gå zombilik om dagarna.

"En annan sak är att tänka......ska jag må så här dåligt?? Är inte jag värd att må bra? Försök tänk på dig själv på ett positivt sätt. Du kommer att må bättre. Ut i solen ....vifta med armarna bara allt som du kan. Ta in solen....luften...Du är värd att må bra.
Man tycker inte om nån högtid om man inte mår bra. Påsken är inte eländet, men man känner ju så om man inte mår bra".

Om det ändå vore så enkelt.
Bara tänka att jag vill inte må såhär dåligt så då gör jag inte det.
Det är ungefär lika knasigt som alla tips och råd jag fått genom åren när det gäller min sömn.
NEJ, det fungerar inte att dricka en mugg varm mjölk om jag inte kan sova.
Nej det fungerar inte med en rask promenad.
Jag har grava sömnstörningar så inget av det "lilla" enkla fungerar på mig.
Å NEJ det fungerar inte att "tänka" bort ett dåligt mående.

Jag går hos en bra kurator.
Där får jag bearbeta all skit.
Det har varit djävligt rent ut sagt sen jag började med terapin.
Man mår inte bra under tiden man bearbetar.
Det gör man inte.
Och jag är inte klar än.
Jag har knappt börjat med mitt äktenskap.
Så jag har flera månader kvar av dåligt mående.
Sen kanske det finns ett ljus i tunneln...

Varför jag mår dåligt, skriver jag inte här.
Bara i det stora hela.

Jag har det som glädjer mig.
Jag har mina barn.
Jag har min fina Pappelino.
Jag har min Älskade E.


Det går mot vår, det glädjer mig oxå.

Så trots mitt mående så finns det saker att fånga upp som är bra och det gör jag oxå.
Så ofta jag har möjlighet!

Nå det var ditt och datt ur mitt grunnande...

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!

2 kommentarer:

  1. Ja så klart man själv väljer vad man vill skriva om, alla förstår inte heller :/ men det låter härligt med att snön håller på att försvinna ..önskar dig en skön kväll på alla vis kramen

    SvaraRadera
  2. Förstår dej till 100% om allt du skriver om. Jag vet vad du pratar om...jag har också provat att inte få sova lång tid, jag har gått i väggen o varit utbränd. Jag är astmatiker och whiplashskadad. Sömnproblemen mina kom när kroppen var helt slut. Som din kropp är nu. Jag är glad för varje natt jag får sova nu mera. Det är ingen självklarhet tycker jag. Vem vill umgås med någon när man är trött o knappt orkar med sig själv. Jag hoppas innerligt att du också ska få till sömnen o allt runt omkring dej. Tur att du kan glädja dej åt dom kära du har dej nära:). Fortsätt och skriv. Sköt om dej Kram

    SvaraRadera