fredag 24 juli 2015

Jag fick sova lite bättre...


...innan hostan satte igång och tog knäcken på mig.
Det går nämligen inte att ligga kvar i sängen när det hostas så förskräckligt.
Då måste jag upp och spotta ut allt konstigt som samlats över natten och så behöver jag dricka vatten.
Och då är det liksom inte lönt att lägga mig igen,för då har jag vaknat.
I morse var hon 05.
Det i sig är ju en mer acceptabel tid att gå upp jämfört med ex 03 eller 04.
I mitt tycke i vart fall.

I dag är det Fredag.
Nu är det en vecka sen Mini växlade boende och jag har kvar en vecka i ensamhet.
Jag hade nog inte tänkt att jag skulle vara sängliggande stor del av min ensamtid men så har det blivit.

I går gick hela dagen åt till att lyssna till en talbok.
Hittade i min bokhylla Torey Haydens Skymningsbarn.
Det är säkert runt 10 år sedan jag fick den av min dåvarande svärmor.
Hon var själv inne på talböcker vid den tidpunkten så då måste ju alla gilla det.
Nå jag har nog lyssnat på den där i början, precis när jag fick den men sen har den stått i bokhyllan och bara dammat.
I går fick jag för mig att lyssna genom den och den var riktigt bra.
Susanne Lundbladh heter uppläsaren.





Nu är den ju ingen kriminalare, thriller eller annan liknande genre.
Torey är barnpsykolog och man får följa tre av hennes fall.
Talboken återger den mödosamma terapeutiska processen med två av dessa barn, med vetenskaplig precision.

Boken är stark inte tu tal om det.
Det handlar om barn som på olika sätt har farit illa, ibland inte ens medvetet.
Drake en ljuvlig fyraåring kan inte prata, i alla fall inte på förskolan eller med andra vuxna, bara med mamman. Nu visar det sig vara allt annat än så enkelt.
Cassandra är en nio årig flicka som blev bortrövad av sin far när hon var liten och var försvunnen från jordens yta i två år. Hon är utåtagerande och manipulativ och efter observation blir personalen förbryllad över alla kusliga lögner och historier hon hittar på. Det är något som inte stämmer.
Det tredje fallet; Gerda 82 år gammal ingår inte i hennes normala klientel men det bara blir så.

12 timmar lång är den så 12 timmar lyssnade jag till boken igår.
Inte kunde jag lägga mig innan boken var klar.
Nej,det blev inte så..
Och det gjorde ont i hjärtat flertalet gånger.

I dag ska jag cykla in till byn och handla lite.
Det är ju helg.
Och jag behöver kaffe!
Nåt gott kanske slinker ner i kassen, vem vet!

Ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!



3 kommentarer:

  1. Godmorgon! Här regnar det just nu, solen försöker kika sej fram. Har skjutsat dottern J till jobbet, Ska städa klart....tvättar kläder. Sen på eftermiddagen blir det att åka in o handla mat till helgen. Ikv blir det nog en vända på Jakobs Dagar. Gruppen "Satin Circus" spelar kl 22
    Ha en bra fredag!
    Kram på dej

    SvaraRadera
  2. God morgon ,,,,ja sömnen är viktig så det så :) att få fatt i en bra bok är super för när man inte kan sluta läsa då är den bra :) låter som en skön tur till affären o som du säger det är ju fredag :) mys på ta hand om dig du fina kramen

    SvaraRadera
  3. God morgon ....hoppas du haft en bra sömn o natt o haft det bra för övrigt oxå så klart :) kram

    SvaraRadera