tisdag 7 juli 2015

Regn och rusk och lite till...





I dag är det en dag jag verkligen gillar.
Älskar regn och rusk under sommaren då de aldrig blir riktigt kallt.
Det är inte samma som under tidig vår eller sen höst.
Lite skönt att byta ut dom extremt varma dagarna som varit och få andas lite igen.

Inte ska man klaga på sommarvärme men jag mår aldrig bra när termometern passerar 30.
Det är för varmt för mig.
Jag föredrar lagom och omväxling i vädret.

Som vanligt vaknar jag i ottan.
Jag tycks vara i en sån period.
Natten har inneburit sömn för mig.
Inga drömmar, inga kräkningar.
Sömn helt enkelt.
Å det gör mig tillfreds, det är skönt att sova som folk.
       
Det där med att skriva dikter är ju någon form av terapi för mig.
Jag skriver inte bara dikter när jag mår dåligt.
Jag skriver även dikter när det händer fina saker i mitt liv som denna;



Bakom molnen


Bakom molnen
speglar sig en
blek månes rand
nätt och jämt
synlig
för blotta ögat

där i nattens
flämtande timme
skingras tvivel
sprids för vinden
en känsla av ro
när jag i mörkret
klär in mig
i gårdagens ord

låt mig stanna
i din famn
låt morgontimmen
ej vara slagen
värm min kyliga hand
sätt min själ i brand

månens bleka
strimmor
lämnar efter sig
känslan av din

silverfärgade hand


Den handlar kort och gott om ett samtal som blev väldigt fint med en man jag en gång i tiden tyckte mycket om.
När man känner i hela ens sinne hur orden bara löper in och ur varandra och blir väl mottaget. 
I denna dikt finns ingen ångest eller sorg och när jag nu läser den kan jag minnas samma känsla jag hade när jag skrev den.

Nu önskar jag bara att jag kan komma igång med målandet.
Det var så länge sen jag höll en pensel i min hand.
Gissningsvis 1 1/2 år sedan.
Jag får nog ta tag i det framöver.
Allt har på något vis sin egen tid,eller hur?




Den andra tavlan jag målade 2012 var Havet.
Jag gick en Vedic Art kurs hos en kär väninna.
Den våren och sommaren målade jag mycket.
Sen började det tunnas ut.
Någon gång har jag försökt ta tag i det men det fungerar aldrig om inte tiden är rätt.
Men det är bra terapiform för känslan när jag helt försvinner i färg och form går utanför denna värld.

Nå jag får väl se vad denna sommar har att erbjuda mig.

Nu ska jag dricka mer kaffe och läsa lite bloggar.

Ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!



4 kommentarer:

  1. Förstod väl att du hade en konstnärlig ådra :)) Du skriver fina dikter och du målar :-)) Så kul ! Du måste börja måla igen kära du. Den tiden kommer också snart ska du se. Kul med lite ordning på sömnen nu också:) Kramen

    SvaraRadera
  2. Ja, regn är det!
    Huvudvärken är bättre i alla fall!
    Kram o ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Ja du regnet är inte här ännu, men det är ok då jag jobbar ...alla har sina sätt att behandla ångest osv du har ju orden med dig vackert skriver du, även penseln gör sig rätt när den möter tavlan :) fortsätt så vännen o allt som gör att du mår bättre kram kram

    SvaraRadera
  4. Jag längtar efter att sova en ostörd natt!

    SvaraRadera