onsdag 12 augusti 2015

Bakdag igår...


Bild googlad från nätet

I går kväll så blev det bakning för mig.
Jag hade tidigare under dagen cyklat in till affären och köpt mer mjöl, ägg och jäst.
Jag provade ett nytt recept som heter;
Långpannebullar med smörkräm och vanilj(kräm).
Det blir ungefär som butterkaka men man gör den lite olik och i långpanna.
När degen jäst klart så delar man den i två lika stora delar.
Sen kavlar man ut den ena på ett smörpapper, ska bli lika stort.
Lägger över det i långpanna (eller braspanna som det kallas i söder).
Så brer man vaniljkräm så det täcker hela delen.
Den andra degen kavlar man ut som en vanlig bulldeg.
Så brer man smörkräm på den och rullar ihop den och delar den i 30 bitar.
Så ställer man bullbitarna ovanpå vaniljkrämen och låter det jäsa en gång till innan man som vanligt penslar med ägg och strör över pärlsocker.
Å den gick fort att grädda, tog inte mer än 15 minuter i min ugn( 225).

Så nu kan jag baka den oxå.
I mitt tycke blev den både snygg och framförallt god.
Jag blev ju tvungen att smaka en bit när den svalnat lite.

Jag gillar att baka men måste erkänna att nu under sommaren har det inte blivit så ofta.
Det är inte lika roligt när det är varmt och man har ugnen på 225 grader.
Och inte gärna kan ha fönster öppet.
Nej jag tycker bättre om att baka höst, vinter och tidig vår.
Sen går jag i stiltje.

Efter baket var jag gruvligt trött.
Jag bäddade in långpannan med diskhanddukar och sen kröp jag i säng.
Vanligen brukar jag hålla mig vaken tills jag kan paketera mitt bak men igår kväll gick det inte.
Så det ska jag ta itu med snart.
Nå då är bullarna färdig inför Minis födelsedag.
Får se om jag gör långpannekakan i dag eller om det istället blir någon småkaka.
Eller så bakar jag inte alls idag.
Har inte känt efter riktigt än hur orken ser ut.

Nå något lär jag hitta på idag, det brukar ju bli lite smått och gott som görs utan att jag i förväg planerat.
Men inga stora planer...

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!

2 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Jotack, fick nog sova bra i natt . Kommer snart att skriva ett inlägg.
    Ha en bra onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag frestad :) mums ser riktigt gottit ut o skönt att ha hemma om det kommer besök :) ha en fin dag vännen kramen

    SvaraRadera