lördag 26 september 2015

Gårdagen...




...blev en munter historia att lägga i minnesbanken för att tas fram en mycket kall och jobbig vinterdag.
Som jag skrev igår så handlade jag.
När jag kom hem så pratade jag i timmar med Älskade E.
Å så fick jag hem Mini.
Vi surrade lite om hur veckan varit.
Jag rådgjorde med honom om vad han ville ha till kycklingfiléerna.
Han bestämde sig för mina hemgjorda klyftpotatisar.
Å så gjorde jag en kall sås till med allehanda jox i.
Den ställde jag i kylskåpet för att den skulle få tid att gona till sig smakmässigt.

Runt 16 snåret ringde det på dörren och utanför stod minsann min kära Beda.
Jag hade kokat kaffe så vi satte oss ute på altanen.
Tidigare under dagen var det grått och tungt men vips så försvann alla moln och hela altanen badade i sol.
Som vanligt så fnitzades det en hel del.
Och tiden bara rann iväg.
Helt plötsligt var klockan 18.15 och hon blev tvungen att åka hem till sig och jag började ta itu med middagen.

Jag baconlindade kycklingfiléerna och la dom i en form som jag ställde i ugnen på låg temperatur.
Dom blir saftigare då.
Jag delade potatisen i klyftor och så förkokade jag dom en stund.
La dom sen i ugnsfast form och kryddade samt hällde på en skvätt olja.
Vände omkring dom så kryddorna fastnade på all potatis och så in i ugnen.
Strax innan dom var klar tog jag ut formen och strödde över lite ströbröd och så in i ugnen igen.
Å så tog jag fram den kalla såsen som stått några timmar i kylskåpet.
Klockan var 19.30 när maten var klar men himlarns så gott det blev.
Det tyckte även Mini.

Efter maten diskade vi bort och jag tog hand om maten som blev kvar.
Och så bestämde vi oss för att se en film, vilket vi oxå gjorde.
Vi bäddade ner oss i min säng med en stor skål godis och så såg vi andra filmen av Hungerspelen.
Klockan var närmare 23 när vi var klar så det var bara för mig att göra kväll.

En härlig dag blev det, bara sådär!

Ha nu en fantastisk dag alla fina!

Kramen om!

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig fredagskväll det blev :) Här blev det fredagsmys med grillmat, hamburgare & franska :)
    Mår nog bättre idag, men har då ont i nacken o så är jag förkyld också. somom det int skulle räcka med alt annat...nåja, bara att gilla läget. bättre nu i alla fall!
    Ha en härlig lördag!
    Kramen om <3

    SvaraRadera
  2. Du fick en trevlig dag och kväll =) Önskar dig en fin Lördag =) Kramen ♥

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅ men den där kalla såsen. vad lägger du i den? Måste bestämt tillreda dom där klyftpotatisarna ... Mums alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade majskorn, finhackad rödlök, finhackade tomater,finhackad gurka, lite finskuren vitkål, clementiner som jag skar ner i delar och vindruvor. Jag blandade crème fraiche med lite majonnäs, hade i sambal oelek, pressad vitlök,salt,peppar, chilikrydda och en liten aning grillkrydda.Å så bara ner med grönsakerna samt frukten och låt stå i kylskåpet ett bra tag så det gonar ihop sig.
      Detta är inget jag hittat i någon receptbok utan i min hjärna. Jag brukar använda mig av sånt som jag har hemma när jag liksom "hittar på".

      Radera
  4. God morgon vännen .....låter rätt mysigt o va kul att få besök så där , och sen ligga i sängen kolla film med godis åh va gött :) hoppas du sovit bra å får en skön söndag kramen

    SvaraRadera
  5. Tiden brukar rinna iväg när man har trevligt sällskap.:) Mysigt med filmtajm o godis i sängen:)) Ha en fin söndag. Kram

    SvaraRadera