torsdag 3 september 2015

Torsdag...




Då är jag nyss hemkommen efter en tur till byn.
Pratade med Älskade E större delen av förmiddagen och hon höll på att rengöra sin ugn.
Jag insåg att även jag borde göra det så en sån flaska fick följa med från affären.
Nu har jag skummat in ugnen så det är bara att vänta tills det är dax att torka ur den.
Mer än behändigt faktiskt.
Jag gillar sådana enkla saker som att speja och sen torka av.
Men särskilt miljövänligt är det nog tyvärr inte.

Det jag använder hemma är grönsåpa.
Det har jag till det mesta.
Jag har gjort i ordning en spejflaska med vatten och såpa och det använder jag på alla torkbara ytor.
Det fungerar alldeles utmärkt och så är det väl bra mycket mer miljövänligt än andra medel.

Klorin använder jag ytterst sällan.
En flaska räcker i evigheter.
Emellanåt så ställer jag ner toaborsten i toastolen och skvättar på lite klorin och så får det stå så över natten.
Vips är både toan och borsten fräsch igen.
Men mer än så använder jag nog inte klorin.

Nog om det.
I går ringde finaste Pappelino och frågade om jag ville ha en hink såna här;





Jag tackade givetvis gladeligen ja till den frågan.
10 liter lingon får jag hem i dag eller i morgon.
Han visste inte riktigt när dom skulle in till byn.
Så då får jag lite göra, dom ska ju rensas men det gör jag med glädje när jag får lingon i min frys.

Jag har faktiskt inte köpt färdig lingonsylt från affären på åratal.
Det är så härligt att ta ur frysen och göra sin egen.
Och den blir ju så mycket godare oxå.
Jag har ju blivit ganska så bortskämd sen jag skiljde mig.
Innan plockade jag själv men sen separationen så brukar jag få av min finaste Pappelino eller min yngre bror.


Nu skulle jag bara behöva lite blåbär med så har jag trevliga bär i frysen...
....men det sista lär det inte bli om jag inte går ut och plockar på egen hand och det är ju så knövligt då jag inte har bil och har svårt att ta mig dit dom finns.
Men man kan inte få allt förstås, det är jag väl medveten om.

Ha nu en härlig dag alla fina!

Kramen om!

3 kommentarer:

  1. Här borde också ugnen rengöras, men tar det en annan dag. Har gjort en massa annat, så jag kan med gott samvete ta det lugnt resten av dagen :)
    Både lingon o blåbär brukar vi få av svärmor, rensade. Kan inte rensa bären med mina händer...
    Ha en fin forts på dagen
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag skulle också ha behövt rengöra min ugn =) Håller med dig att det är godare att göra sylt eller dylikt med färska lingon/blåbär som finns i skogen (och som man fryser ner och bara kan ta fram när man vill) än sylt som finns färdiga i en affär.. Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Det där med att rengöra ugnar är inget kul alls:) Men har man bra medel som du hade..går det i ett nafs såg jag:)) Jag använder inte heller klorin...ytterst ytterst sällan. Vilken snäll pappa du har som gav dej lingon. Det är nåt jag plågar min kropp med...det är att gå ut i skogen och stå krokig i flera timmar...allt för mina nära och kära...(familjen) så dom får sin lingonsylt:-)) Sköt om dej söta du. Kram

    SvaraRadera