onsdag 7 oktober 2015

Besök...




Hon kom alltså på visit till mig, min käraste Midi.
Vi satte oss i köket och pratade om lite allt möjligt.
Det som hänt den senaste månaden.
När hennes vårdtagare gick bort, begravningen, känslorna runt kring det.
Hon jobbade nästan ett helt år som personlig assistent åt vårdtagaren så det är klart att hon kommit nära.
Vårdtagaren behövde hjälp med allt, kunde inte prata men förmedlade sig med en bokstavstavla där hon fick följa ögonrörelserna för att tyda sig till vad han ville.
Det var en ganska så påfrestande och hård miljö, svårt med personal eftersom vårdandet var så krävande. 
Att vårdtagaren gick bort var väntat under en tid men död är död även om man förstår varför.

Nu höll jag helt på att glömma att hälla upp en mugg kaffe till mig, så inne var/är jag i Midis besök.
Men nu är det gjort så nu kan jag fortsätta.
Vi pratade givetvis om flytten.
Nu är tydligen datumet bestämt.
Den 24 åker x-maken upp och tömmer hennes lägenhet.
Efter det måste jag upp för att städa ut den.
Mellan 25-30 måste det hända.
Så nu måste jag bara ordna skjuts eller bil.
Hoppas verkligen att denna besvärliga förkylning har gått över tills dess.

Å sen ska Midi bo hos mig under en tid.
Hur lång den blir vet varken hon eller jag.
Hon ska ägna tid åt att fundera på vad hon vill göra, vart hon ska bo, om hon ska plugga eller jobba, vilken inriktning hon vill att hennes liv ska ta?
Lite sådana funderingar och under tiden hon inte vet så är det bäst att hon bor hos mig i stället för att låsa upp sig i en lägenhet när hon kanske inte ens vill bo här.

Hon sa till mig igår att hon kände sig misslyckad och gammal.
För att det blev så tokigt med pojkvännen, när han så plötsligt bröt relationen, för att hon nu inte har jobb då vårdtagaren dog, för att flyttar hem igen därför att hon inte står ut att bo där uppe efter separationen, för att hon känner sig villrådig i vad hon ska göra framöver osv..





Men hallå, jisses, där fick jag ta ett hårt tag om henne och skaka om henne rejält.
Alltså inte bokstavligt men med ord.
Jag förklarade att hon på intet sätt är misslyckad, att hon definitivt inte är gammal, hon har hela livet framför sig.
Jag sa att hon varit modig som följde sitt hjärta och flyttade norröver till honom som höll hennes hjärta så kärt.
Hon har varit duktig och jobbat ända sen hon tog studenten, och hon har jobbat hårt och blivit självständig.
Att det sen inte blev som hon hade tänkt när hon flyttade norröver, när hon följde sitt hjärta är inte hennes fel och är inte ett misslyckande, även om det blev tråkigt för henne.
Hon har sen tagit tag i situationen och beslutat det som känts bäst för henne.
Att säga upp lägenheten och flytta hem där vi alla som älskar henne finns.
Hon är stark, hon är självständig, hon är modig och hon bör vara stolt över sig själv.

Ibland så behövs verkligen dessa mamma/dotter prat.

Jag ser fram emot att dela bostad med henne igen.
Det ska bli roligt.
Att helt plötsligt ånyo få möjligheten att rå om henne ytterligare en stund.
Tids nog fattar hon sina beslut och vips lär hon vara borta ur boet igen.

Nå nu får ni ha det så bäst ni kan alla fina!

Kramen om!



6 kommentarer:

  1. Kul att du får hem din dotter så att du kan rå om henne ... Gäller det sina egna barn så ställer man alltid upp i ur och skur för dem =) Så gör även jag med de mina... Ha det bäst! Kramar ♥

    SvaraRadera
  2. Livet är tufft, hon kan behöva vila hemma ett tag innan hon sätter igång igen!

    SvaraRadera
  3. Kan nog vara skönt att få bo lite med mamma och landa med allt runt henne. Tur att hon har dej som alltid ställer upp för henne:) ...men såna är vi ju mammor:)) Sen är det skönt för dom också att få höra att dom inte är dåliga om än det blev separation...det kommer alltid nya...när tiden är mogen:) Hoppas du mår bättre idag. Kramen till dej från mej.

    SvaraRadera
  4. God morgon ,,,,åh va vacker hon är din tös verkligen!! ja jag förstår hur du känner, så är vi mammor hoppas allt löser sig för henne och att ni får god tid tillsammans så ha en fin dag kramen

    SvaraRadera
  5. så fin tjej. Och lika toppen ma.
    Ha det bäst ni två.
    Allt ordnar sej när man har varandra sådär.

    SvaraRadera