tisdag 13 oktober 2015

Det här med plats...




Jag har alltid älskat att läsa böcker.
Från första stund då jag lärde mig läsa så har jag alltid haft en bok på gång.
Kan minnas att mamma och pappa var lite störd då jag inför en semesterresa lånade med mig runt 10 böcker.
När jag var yngre så lånade jag på biblioteket, när jag blev lite äldre började jag köpa böcker.
När jag sen bildade familj så köpte jag böcker både till mig, maken och mina tre barn.
Det bästa på året var bokrean.
Å så jag alltid längtade tills den började.
Då gjorde jag alltid många fina kap till bra pris.

När jag levde i mitt äktenskap så hade vi bokhyllorna i vårt sovrum.
4 stycken ganska så stora hyllor.
När jag skiljde mig så delade vi upp böckerna.
Min x-make fick ta ungefär en tredjedel av böckerna och en av bokhyllorna, som var större än de på bilden.
Det var ju jag som hade köpt alla böcker...så därför delade vi inte hälften, hälften.
Jag hade definitivt inte plats med alla mina böcker så de låg i travar överallt.
För några månader sen, kan det ha varit i våras så fick jag nog och bestämde mig för att bokhyllorna skulle ut ur mitt sovrum.
Så jag gjorde i ordning biblioteket som rummet numer kallas för.
Jag skulle definitivt behöva en bokhylla tillför att få plats med böckerna men just nu så har jag travat ovanför bokhyllan som ni ser och det går nästan ända upp till taket.





Så hade jag tur att få en tresitssoffa av min yngre bror som dom skulle slänga då den var opraktiskt.
Man kan som ni ser fälla ut sitsarna så det blir goa läsfåtöljer.
Sitsen i mitten kan man fälla ner så det blir som ett bord.
Soffan/fåtöljerna är fantastiskt sköna att sitta i eller halvligga i.
På golvet ligger en äkta ryamatta köpt i Mellanöstern någon gång på 70-talet.

Så nu har jag anlagt grunden till mitt eget privata bibliotek.
Jag behöver som sagt minst en bokhylla till så jag får plats med böckerna och så jag kan köpa fler...

Å nu pratar jag bara om vuxenböcker.
Jag har mängder av barnböcker med.
Det fyller nog helt säkert en bokhylla de med.
Just nu har jag dom i olika skåp, inte framme.
Å jag vill inte göra mig av med alla de böckerna för jag hoppas ju givetvis att jag en dag får barnbarn så att jag kan återanvända dom då.
Jag läste alltid för mina barn när dom var liten så jag lär göra samma när jag får barnbarn.

Efter skilsmässan har jag inte köpt särskilt många böcker då jag inte haft plats för fler men nu när jag börjat få ordning på böckerna igen och med nån hylla till kan jag nog börja se framemot bokrean igen.

Köper ni böcker eller lånar ni?

Ha nu en toppendag alla fina!

Kramen om!


7 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Jag både lånar o köper böcker :) Senast har jag köpt från Adlibris
    Ha en bra dag
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag köper böcker eller får som gåva. Förr sparade jag böckerna av favoritförfattarna, typ Keplers, Liza Marklund, Åke Edwardson, Henning Mankell, Staffan Bruun, Camilla Läckberg m.fl.
    Men i samband med skilsmässan sålde jag nästan allt på loppis. Ville inte släpa med mig till ny bostad, läser nästan aldrig böcker två gånger.
    Den där Drinkar-boken som jag ser in din hylla har jag däremot kvar :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, den där drinkboken köptes i början av 90-talet och jag tror aldrig jag gjort någon drink ur den.
      Inte vad jag minns i alla fall!

      Ha en skön kväll!
      Kram

      Radera
  3. Å, vad mysigt att slå sig ner där i soffan bland alla böcker! Ser inbjudande ut med alla böcker, det intresset har vi gemensamt. Visst är det gott att läsa :)
    Finns det några Jane Austin i hyllan? Titta in till mig så förstår du varför jag undrar ;)

    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har en Jane Austin bok nämligen "Stolthet och fördom" stående i hyllan.
      Kram

      Radera
  4. Älskade att läsa böcker,läste massvis med böcker förr - men nu kan jag knappt läsa några rader i en bok så packar hjärnkontoret ihop. Saknar att kunna läsa som jag gjorde förr :( Ha det bäst! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser inte heller lika bra som innan mina sjukskrivningar så därför läser jag redan lästa böcker ibland bara för att läsa och de man redan läst kan man ju nästan så man behöver inte vara så fokuserad som med en ny bok. En ny bok är krångligare och tar mer tid...
      Kram

      Radera