torsdag 22 oktober 2015

Min altan och jag...





Nu skar jag ner huset ordentligt så ni bara kan se de inglasade altanerna.
Jag bor som sagt på övervåningen.
Fotot tog jag i går eftermiddag när jag hade cyklat till närbutiken.
Kom att tänka på att det hade sett trivsammare ut om jag haft belysningen på men det är alltid lätt att vara efterklok.
Där är en av anledningarna till varför jag trivs så bra i min lägenhet.
Min altan, och efter att den blev inglasad blev den ju så mycket, mycket bättre.
Den är på ett ungefär 18 kvadrat så jag har gott om plats där.




Nu är dessa foton tagit i början av sommaren innan jag ännu köpt växter dit.
Å nu har jag inga blomster där för det är för kallt.
Jag överdrev inte i år.
Jag hade varsin blomma på borden och tre på väggen.
Det var fullt tillräckligt.
I och med inglasningen kan jag inte ha balkonglådor som jag brukar ha så det gick bort i sommar.
I år så har jag låtit bordet vara grönt i all sin prakt.
Jag brukar köpa en vaxduk som täcker hela bordet men det blev inte så i år.




Jag har plats med soffa, bord och fåtöljer.
De står i riktning mot byn.
Det man inte ser är att jag har ett lågt skåp stående mot väggen.
Däri har ungdomarna massor av gammalt jox som VHS filmer, böcker,spel och liknande.





Jag har mina skira blå gardiner som suttit uppe i flera år.
Jag tog ner dom när altanen skulle inglasas förra senhösten.
Och så tvättade jag upp dom i badkaret.
Dom är så otroligt skira så jag tordes inte köra dom i tvättmaskinen av rädsla för att dom skulle gå sönder.




Det här något röriga fotot visar mellan altandörren och altanräcket in mot vardagsrummet.
Ni ser ett av mina fönster till vardagsrummet.
Här har jag hyllor med lite allt möjligt stående där men mest krukor som inte används, det finns hinkar jag tidigare planterade tomater i och givetvis har jag väl någon säck jord där.
Sen det som ska till återvinning,flaskor, burkar osv.
Å så har jag mitt kylskåp och spis med ugn.

Kylskåpet fick Midi låna då hon gick tredje året i gymnasiet och då hamnade planschen Bieber där och den har blivit kvar alltsedan.
Kylskåpet har jag haft god nytta av då vi haft stora fester, kalas och student.
Det har varit bra att ha ett extra kylskåp att ex förvara dryckesvaror i och liknande.
Nu är det länge sedan sist då jag inte har stora fester längre...

Spisen och ugnen, ja det är nog samma visa där.
Det används inte i dagsläget.
Men när min ungdomar var små då både kokade jag morgongröten på spisen och gjorde kvällsmackor i ugnen.

I vart fall så älskar jag min uteplats.
Det går att sitta så länge nu utan att det blir riktigt kallt sedan den blev inglasad.
Här har jag genom åren ägnat många trevliga timmar och fler lär det bli för jag har inga planer på att flytta.

Nu hoppas jag att ni har en underbar dag alla fina!

Kramen om!



6 kommentarer:

  1. Vilken fin altan :)
    Ha en bra torsdag

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åhh så avis jag blir på din fina uteplats. En sån skulle jag också vilja ha.:) känns som man förlänger sommaren då. Ha det fint, fina du :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha det fint du med,förstår att du fortfarande är hos sönerna och njuter av familjen!
      Kram

      Radera
  3. Vilken stor altan du har =) Förstår att du gillar den... det skulle jag också göra om jag hade en så stor altan där jag bor ☺ Kram ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den höjer verkligen värdet på lägenheten.
      Kram

      Radera