lördag 3 oktober 2015

Tidig Lördagsmorgon...




Jamen då sitter jag här igen.
Framför min Laptop och med dagens första mugg gott kaffe.
Ute har det så smått börjat dagra men det är fortfarande ganska så skumt.
Den häftiga blåsten/stormen som ven igår verkar ha lagt sig.
Tur att jag har inglasad altan för annars hade jag inte haft något kvar där.
När jag gick ut för att hämta posten igår såg jag att värdfolkets fina blomma med kruka som stod på trappen blåst i bitar.
Jag samlade ihop krukskärvorna,tog blomman och ringde på dörren och gav det till frun.
Det blev hon glad över.
Man får ju vara schysst som hyresgäst när man snubblar över liknande.

Jag hyr som sagt privat.
Jag hyr övervåningen i en privat villa.
Mina hyresvärdar bor på första plan.
Dom är 70+ taggare.
Det är ett väldigt lugnt område, bara villor med en del äldre boende efter vägen.
Här har jag bott i snart 16 år.
Min lägenhet har 5 rum och kök och är 124 kvadratmeter stort.
Jag och Mini har var sitt sovrum, ett rum har jag gjort till gästrum så ex Midi har någonstans att sova när hon är hos mig, ett rum har jag gjort till bibliotek med en härlig fåtöljsoffa att halvligga och njuta av en god bok eller ett korsord.
Så har jag givetvis ett vardagsrum som är ganska så stort, där har jag både soffgrupp och matgrupp för finare och mysigare middagar.
Vardagsrummet har fönster från tre sidor så det går åt mycket tyg om jag vill köpa nya gardiner.
Köket i sig är ganska så litet men jag har plats med ett stort furubord som rymmer 6 personer, fler om jag tar till extrabrädan.
Badrummet är oxå litet tyvärr, hade velat ha fler men det fungerar.
Jag har en inglasad altan på runt 18 kvadrat.
Jag har haft samma hyra de senaste ungefär 12 åren.
Då hyresfolket inte gör speciellt mycket i lägenheten, den är ganska så sliten och har stort behov av renovering, så anser jag att dom inte kan höja hyran, vilket dom inte gör heller.
Fast jag är inte någon trendnisse utan tycker att min lägenhet har charm trots behov.
En av orsakerna varför jag väljer att bo kvar trots att det är för stort för oss  (Jag och Mini) är givetvis hyran.
Sen trivs jag ruggigt bra här.

Värdfolket har alltid varit toppen.
Under alla dessa år vi bott här är det inte många gånger dom framfört klagomål.
Jag har inget särskilt med dom att göra, ses vi ute på gårdsplanen så hejar och byter vi några ord men det är det enda.
Åker dom bort så säger dom till så jag kan låsa ytterdörren på kvällen.

Vi flyttade hit då Mini bara var tre månader.
Innan huserade vi i en trea och det blev så litet med ytterligare en småtting.
Jag trivdes från första stund då jag växte upp bara en ca 150 meter fågelvägen härifrån.
Min x-make kände dock inte samma trivsamhet som jag gjorde.
Det blev en tuff flytt.
En snart 7 åring, en 5 åring och en tremånaders baby att ta hand om samtidigt som det skulle packas och bäras.
Jag slet fullkomligt sönder mig själv och sa när vi kommit i ordning här att jag aldrig tänker flytta mer.
Min x-make trodde nog att jag inte var seriös men det var jag.
Och jag har aldrig velat flytta härifrån heller.

När vi skiljde oss blev det naturligt att det var min x-make som flyttade härifrån och jag blev kvar.
Under de här åren sen vi skiljde oss är han nu inne på sin tredje lägenhet så han verkar inte ha något emot att flytta.
Han bor inom allmännyttan.
Nu idag har dom en trea igen och gissningsvis betalar han säkert lika mycket eller mer i hyra än vad jag gör.
Men det är hans sak...

Jag fortsätter bo kvar här så länge det går och är möjligt!
Hur bor ni?

Hoppas ni får en härlig dag alla fina!

Kramen om!


14 kommentarer:

  1. Godmorgon fina du ! Först till frågan: Vi bor i egnahemshus :) Det är Mats´ hemgård. Det är en tvåfamiljersgård. Svärföräldrarna bor på andra sidan. Har bilder på bloggen om du skrollan neråt. Har bott här sen 1996 o trivs bra:)
    Idag ska jag med M till läkaren kl 11..sen får vi se. Han är inte på ngt sätt förkyld. Så vi ska se nu. jag tror det är sorkfeber...
    Ha en bra dag!
    Kram, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo dig har jag koll på hur du bor, har sett foton men tack för informationen.
      Ha en skön dag!
      Kram

      Radera
  2. Vi bor i en villa, 195 kvadratmeter. Ett lugnt villaområde nära till skola och några få affärer.
    Huset är tvååring, övervåning med snedtak och takkoppen. Äldsta sonen bor där, och så är det ett stort Tv-rum. Jag är mest på undervåningen. Vi flyttade hit när första sonen var knappt 1 år, år 2000.
    Innan bodde vi i Göteborg i en lägenhet, Gamlestaden. Jag hatar att flytta! Men kanske blir det flytt när barnen flyttat ut, vem vet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å det var stort, där klarar ni er gott.
      Ja en vacker dag får jag nog fundera på att flytta oxå men inte än på många år.
      Tack för din kommentar, roligt att veta!
      Kram

      Radera
  3. Haha...tvåvåning och takkupa ska det stå...jäklar autokorrigering

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takkupan lät intressant, tro hur det ser ut?

      Radera
  4. God morgon ,,,,,va roligt att få lite info om ditt boende :) ja vi bor i hamnen med havsutsikt i en nybyggd ( 4år) sedan lägenhet 54kvm stor trivs har både tvättmaskin o tumlare i badrummet :) stor balkong vi älskar vårt boende :) som jag förstår gör du det oxå i din som låter super hade inte alls föreställt mig den så stor :) ha en skön dag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt boende låter himla trevligt Eva.
      Nybyggt och fräscht och så härligt att bo i hamnen.
      Ha en skön dag!
      Kram

      Radera
  5. Oj, en så stor och härlig bostad du verkar ha - och kanske tryggt för det äldre paret att ha någon "ovanpå".
    Snällt av dig att ringa på med blomman också!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har förstått att dom känner sig trygg med mig ovanpå.
      Dom har stuga norröver så periodvis är dom borta mycket.
      Då är det skönt att ha mig som dom kan lita på.

      Radera
  6. Din beskrivning på hur du bor verkar vara stort och mysigt =) Jag själv bor med mina hemmavarande 2 barn i en trea på 76 kvadrat... Jag tycker att jag bor litet ( vill ha större) för när mina andra barn och barnbarn kommer blir det trångt... När mina hemmavarande barn är utflugna blir det nog en flytt för mig gissar jag på... Lördagskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kantänka mig att det blir trångt då ni är allesammans.
      Men vad är det man säger, finns det hjärterum så finns det stjärterum.
      Ha en skön afton!
      Kram

      Radera