måndag 26 oktober 2015

Trött...




Ja det var jag rent galet alltså, i går kväll efter dagens begivenheter.
Ni ser på fotot att det inte finns mycket kvar att ge mer än att krypa i sängs.
Trots tröttheten så gick dagen synnerligen bra.
Det märktes att vi var fyra stycken som hjälptes åt.
Vi hann med mycket på kortare tid än jag trott.

Mitt på hållet hade vi fikapaus för att tanka energi så vi orkade bli klara.
Jag hade med mig kaffe, saft, mackor och clementiner.
Det var himla gott.
Å sen fortsatte vi.

Själv hade jag hand om köket och kan säga att det var det enda jag hann men å andra sidan höll jag väl på i en 3 1/2 timmar sådär.
Men jag var som jag alltid är,mycket noga.
Än har jag aldrig fått ett icke godkänt när jag städat ut en lägenhet.

När vi sen kom hem så var det i princip dags att köra igång med middagen.
Jag gjorde det enkelt för mig och ugnsbakade falukorv.





Jag lägger en hel falukorv i en ugnsfast form.
Jag skivar gul lök tunt som jag lägger runt korven.
Jag blandar turkisk yoghurt (fungerar med Crème Fraiche oxå), grädde med krossad tomat, lite ketchup, tomatpuré, flingsalt, grovmalen svartpeppar, majskorn och riven ost.
Så häller jag smeten över falukorven och ser till att all lök täcks av röran.
Ringlar över lite ketchup och senap på korven.
Och så in i ugnen, 225 grader ca 30 minuter.
Till det serverade jag pressad potatis som jag hade kvar sen Lördagens laxmiddag.

Det 'är en enkel rätt, inte mycket behövs att förbereda och sen sköter den sig själv.
Å god blir den.
Det var ungefär den energin jag hade i går när vi kom hem.
Å det var fullt tillräckligt för jag var dyngslut.

I natt har jag sovit som en klubbad och när jag vaknade till liv tog jag mig knappt ur sängen.
I dag är inte värken i kroppen nådig får jag erkänna.
Jag skulle mer än gärna vilja byta ut den åtminstone för ett tag framöver.

På dagens agenda står handling.
Först blir det affären,så hem och sen måste jag in till byn för andra ärenden.
Helst av allt vill jag bara vara hemma....

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!



4 kommentarer:

  1. Hoppas att dagen blir bra ändå :)
    Fick sms av väninnan Gun. Ska på lunchträff med henne kl 11.30. Går ju medsamma då jag skjutsar dottern till skolan. Visst är det så härligt med de bästa vännerna :)
    Kramen om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo dagen blev ändå hyfsad Paula!
      Kram

      Radera
  2. Vad jag lider med dej ...och din trötthet. Inget vidare att känna så. Vet inte att jag någonsin gjort ungsbakad korv. Kanske man skulle testa:)) Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa gärna den ugnsbakade falukorven, den är verkligen god.
      Sen finns det ju massor av olika recept på hur man gör men mitt recept är vinnande!
      Kram

      Radera