måndag 9 november 2015

Hissnande god Morotssoppa




Nu är jag inte den som lagar mat efter recept men idag blev det en ny soppa jag inte testat förut.
Jag mer än dubblade receptet för jag kan ju aldrig göra något normalt och vanligt litet.
Jag hittade receptet på norrmejeriers hemsida.
Detta är grundreceptet;

Morotssoppa med chili och citron


Mängd: 4 portioner


Ingredienser

1 finhackad gul lök
2 msk smör
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk fint riven färsk ingefära
1 kg morötter
1 liter grönsaksbuljong
2 dl Norrmejerier Crème fraiche Mexikansk chili
saft från ½ citron
salt och nymalen peppar


Fräs löken i smör i en gryta tills den är glansig och lite genomskinlig.
Tillsätt vitlök och ingefära.
Skala och dela morötterna i mindre bitar och lägg i dem i grytan och slå på buljongen.
Låt koka sakta ca 15 minuter tills morötterna är mjuka.
Tillsätt hälften av crème fraichen.
Kör soppan i en mixer eller med stavmixern.
Smaka av med citron, salt och peppar.
Servera soppan med en klick crème fraiche.

Själv la jag till mer av kryddningen.
Jag vill inte ha något slätstruket men ändå inte hissnande hett.
Mer lagom och som jag tycker så blir smakerna så milda om man direkt går efter ett recept.
Så som sagt mycket mer av kryddningen och soppan blev en ren hit.
Jag valde oxå att låta morötterna fräsa tillsammans med kryddorna innan jag tillsatte vatten och buljong, även där mer än grundreceptet, samt lät jag soppan puttra på längre än en kvart, lite för kort tid om smakerna ska hinna gifta sig.
Lite bökigt var det förvisso då jag rev morötterna i stället för att slanta dom.
Hade väl på något vis tänkt att den skulle vara så men jag mixade alltihop till en slät soppa som i receptet.
Serverade med en liten klick crème fraiche, ljummen baguette med smör och ost och vatten resp. mjölk i glasen.

Testa vet jag!

Kramen om!

6 kommentarer:

  1. Tack för receptet på Morotssoppan... Ska definitivt ta och testa detta recept eftersom jag gillar att prova på att både äta och laga till nya maträtter. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör gärna det för den är mycket god!
      Kram

      Radera
  2. Ser riktigt gott ut! Ska spara receptet och laga soppan en dag när energin finns. Hoppas du får en bra dag idag❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja spara dina krafter tills den dag då allt börjar kännas lite bättre.
      Kram

      Radera
  3. Känns som ett recept jag kunde testa, måste bara skaffa stavmixern först! :-)
    Vad gäller din energi och orken. Lyssna på din kropp, ta det lugnt. Vi måste inte prestera.
    Går en kurs i mindfulness och för att säga något kort om den: Saker och ting är som dom är.
    Och så lär vi oss andas lugnt.
    Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa gärna efter införskaffandet av stavmixer.
      Sån måste även jag köpa!
      Tja det kan kanske fungera, lite skeptisk är jag med min problematik men ska fundera på det!
      Kram

      Radera