söndag 20 december 2015

Fjärde Advent...






När fjärde ljuset brinner
vi hämtar julegran 
och alla människor räknar
dan före dan före dopparedan




Nu är det bara några dagar kvar innan det är julhelg.
I går så blev jag ensam här hemma ganska så många timmar.
Ungdomarna åkte in till byn och så var dom bjuden på mat till sin farmor.
Tja vad kan man göra åt en virrig farmor som ringer i sista sekunden för en middag som det visade sig varit planerad i dagar.
Själv hade jag ju planerat laxmiddag så den fick jag göra i ordning men vi äter den idag.
Jag gjorde även romsåsen så den gottar till sig i kylskåpet.

Med hem så följde även Maxi så jag har hela gänget samlat under mitt tak.
Det känns riktigt härligt.
Vi satt i köket och pratade mest jag och Maxi och det var mysigt för vi har inte setts sen innan hon åkte till Egypten.
Och extra trevligt är att hon ville sova över.
Tur att jag har dubbelsäng i gästrummet.
Det är så skönt att ungdomarna kan sova här utan att det blir en massa extra arbete.
Jag har ju god plats i min lägenhet för alla mina barn.

Som vanligt var jag den som blev trött fortast så jag kramade om alla mina ungdomar och kröp ner mellan svala lakan.
I natt har jag sovit som en stock och det är skönt, då det lika gärna kan vara tvärtom.
Däremot vaknade jag redan klockan 05, hade ingen lust att gå upp så jag låg och såg på tv några timmar.
Men nu är jag uppe och bredvid mig står den där goda koppen kaffe som är så oemotståndligt god så här på morgonen.

Hur dagen ser ut vet jag inte än.
Jag dukar fram frukost till någon lagom tid och så tänder vi det fjärde ljuset i staken.
Sen ville Maxi äta middag här med så det ska bli mysigt att ha alla mina godingar samlade runt köksbordet.
Det är inte så ofta det händer.
Maxi jobbar obekväma tider och helger så man vet aldrig när hon är ledig.

Nu får ni ha en skön Fjärde Advent alla fina!

Kramen om!




11 kommentarer:

  1. Godmorgon! Här vaknade jag vid 6 tiden ..druckit kaffet o så skrev jag inlägg på surfplattan då datorn inte startade.Nu har den startat.Hoppas på granen idag då. Annars en lugn söndag som det ser ut :) Skönt det!Imorgonkv kommer dottern hem <3
    Ha en mysig söndag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad mysigt att du får hem dottern så familjen är samlad!
      Kram

      Radera
  2. Gott om plats för ungdomarna i din lgnhet måste ju kännas toppen. Lite Space liksom.
    Nattsömn är viktigt . Själv vaknar jag ju runt 4tiden på mornarna. Nu vet jag inte om det är tuppen som väcker mig? ....Snarare tvärsom. Jag väcker tuppen.
    Nåväl......nu önskar jag dig en härlig och mysig fortsatt fjärde advent.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är härligt att utan problem rymma dem.
      Att vakna vid 04 är tidigt,jag har perioder då jag vaknar så tidigt oxå men är inte så förtjust i dom.
      Vad ska man göra så tidigt liksom?
      Kram

      Radera
  3. Här regnar det i dag, så julkänslan vill inte riktigt infinna sig! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Låter som en fin dag för dig och få ha alla samlade =)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Vaknar jag inte tidigt själv eller inte har kunnat somna under hela natten så kan du ge dig sjutton på att mitt barnbarn väcker mig tidigt, tidigt på mornarna. Och hon är så fartfylld så det blir full rusch direkt jag stiger upp. Ha en fin Måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans, ja små barn är det rusch på.
      Kram

      Radera
  6. Så härligt att du fick ha dem alla hemma, och att Maxi stannade över natten❤️ Var resan minnesvärd? Hur upplevde de landet? Kan de tänka sig att åka tillbaka?

    Kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är nöjd med resan, det dom behövde var sol, bad och vila och det fick dom.
      Där dom var fanns inget riktigt shoppingmecka så det blev inga souvenirer hem.
      Däremot verkar ingen av dem vilja åka tillbaka igen.
      Kram

      Radera
  7. Visst är det hemskt vad tiden går fort...redan 4:e advent...Man brukar sova gott när ungdomarna är hemma. Det gör jag i alla fall:) Kan tänka mig att det var därför du också sov så gott:)) Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera