fredag 18 december 2015

Fredag...





Julen nalkas men jag har inte så mycket kvar att göra.
Köra någon tvätt förstås, det slipper man ju aldrig undan.
Mini ska få dammsuga golven här, det är hans uppgift den veckan han är hos mig.
Han försöker nog hålla det men vissa veckor så glöms det bort.
Så hände förra veckan han var hos mig men jag skyller på att han hade så mycket plugg att han inte tänkte på det.
Det är inte så att jag tjatar eller skäller när det inte blir gjort.
Det finns ingen anledning till det, han är en alltför fin och ordentlig pojk för att måsta utstå sån behandling av mig.
Jag skäller faktiskt aldrig på honom.
Han sköter sig hela tiden så vad finns att skälla på?

Nu kanske någon tycker att jag gott kan ta fram dammsugaren själv och dammsuga lägenheten.
Å jo det skulle jag kunna men sen skulle jag inte kunna gå.
Min rygg går sönder när jag dammsuger, så är det med det.

Sen tycker jag att ungdomar i hans ålder ska hjälpa till hemma.
Han har sina sysslor när han är hos mig.
Dom är inte många, förutom dammsugningen får han hjälpa till med disken ibland och springa ut med sopor någon gång om sänder.
Tvättar jag kan han få gå ner och hämta upp tvätten så jag kan hänga den.
Är han på byn kan han få köpa hem ex. mjölk så jag slipper ta mig iväg.
När han växlar boende ska hans rum här vara snyggt städat så att jag kan ha dörren öppen.
Ni ser inte så allvarliga saker.

Men lite krav tycker jag att jag måste ställa, en vacker dag så ska han klara sig helt på egen hand och det är min sak att göra honom flygfärdig.
Och en annan sak, han får inte betalt för de sysslor han gör hos mig, det systemet har jag aldrig gagnat mig av, vare sig nu eller när barnen var mindre.
Det finns saker i familjen man gör, så enkelt är det bara!

Nog om sådant.
Idag får jag hem honom, min käraste Mini.
Han går sista dagen idag, dom har avslutning i kyrkan men vet inte vilken tid.
Tydligen utan föräldrar om jag förstod honom rätt.
Och med honom får jag oxå hem Midi.
Hon kom hem igår men stannade kvar i byn hos sin syster.
Så idag får jag krama om henne med.
Hon lär vara bra mycket brunare än vad jag är.
Ska bli spännande att få höra om Egypten.

Till middag kokar jag potatis,jag tunnskivar kassler (på maskin), jag ska göra en champinjonstuvning och koka broccoli.
En enkel middag men god.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!




8 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Våra ungdomar har ju också julfesten ikväll. Inga föräldrar! Så var det redan då dom gick i högstadiet! Jag har också uppgifter åt mina barn...bla tvätten som ska bäras, plocka disken, städa toan o såna saker. Inte får dom heller betalt för det hos oss....
    Ha en härlig fredag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungdomar/barn behöver vissa rutiner, det är bara nyttigt att lära sig hjälpa till.
      Ha en toppendag!
      Kram

      Radera
  2. God morgon ...ja jag håller med dig är man en familj skall man hjälpas åt med hem sysslorna absolut, min make dammsuger o tvättar golven jag dammar för min rygg orkar inte heller inte heller mina armar. Bra att du satt dem i jobb ;) skoj att höra om hennes resa o lagom att göra är bäst fin dag till dig kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att maken tar det du inte klarar av.
      Det blir ju så mycket lättare när man hjälps åt.
      Kram

      Radera
  3. Tycker det är självklart att barnen ska hjälpa till, är ju ett steg i att vi lär dem att ta ansvar för att, de en vacker dag kunna flytta hemifrån och starta sitt vuxenliv.

    Dottern får betalt i form av veckopeng, 20 kr varje lördag. Men det blir avdrag om hon missar någon av hennes uppgifter (hon är bara 8 är, så hon behöver bara bädda sängen, lägga tvätten i korgen, packa gympaväskan själv och duka bordet 3 dagar i veckan). Så gott det lät med kassler och champinjonstuvning, många år sedan jag sist lagade det.

    Så härligt att få höra om äventyret i Egypten idag ❤️

    Önskar dig bästa fredagen!

    Kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man börjar så smått när dom är mindre med små sysslor dom klarar av att utföra och så ökar man kraven eftersom dom blir äldre.
      Kram

      Radera
  4. Genom att hjälpa till hemma så lär sig barnen oxå att ta eget ansvar och de blir inte helt och hållet handfallna den dagen de flyttar till sitt eget och ska sköta ett eget hushåll... Jag får hjälp med hemmasysslor också av mina barn... Men visst händer det att det blir lite tjat från min sida ibland " för jag ska bara först låter det från dem" innan de ska göra sina sysslor... Det är inte ofta men det händer som sagt nån gång om sänder. Yngsta dottern som går i sjuan har haft prov var och varannan dag under december... Det är tufft! Julavslutningen hade dottern den 17:onde i kyrkan. kyrkan var fullsmockad med föräldrar och syskon... Och föräldrar till eleverna i sjuan (min dotters klass) skulle hålla i serveringen efteråt när alla skulle julfika... Vilket inte jag klarade av så jag lät bli. Men det lär jag väl få äta upp senare. Ha en fin Lördag Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det var lite mer tjatande när mina barn var yngre.
      Tack och lov har vi växt ifrån det.*L*
      Kram

      Radera