tisdag 1 december 2015

Idag...




...har mitt hjärta födelsedag!
Tänka sig att det är 21 år sedan jag gav liv till denna otroliga kvinna.
Hon är en av dom som gör mitt liv värt att leva.

För 21 år sedan väckte jag min make och sa att jag hade värkar.
De hade börjat bara några timmar innan.
Jag tänkte väl att det skulle ta lika lång tid som hennes syster så jag var lugn och ville vänta innan vi åkte in.
När klockan var som nu runt sjutiden så ringde vi morfar och sa att han fick komma och hämta Maxi.
Jag klev in i duschen för duscha kände jag mig tvungen att göra.
Morfar kom och hämtade Maxi och vi åkte upp till sjukhuset.
Väl inne (klockan var 08)  fick jag givetvis göra både en ctg kurva samt en vaginal undersökning.
Barnmorskan frågade varför jag inte kommit in tidigare då jag var öppen 10 centimeter.
Tja, jag började få värkar för ca 3 timmar sen svarade jag, inte så lätt att veta att det gått så fort.

Och snabbt gick hennes förlossning.
Innan jag visste av det fick jag första krystvärken.
Jag stod på knä i sängen med en sackosäck framför mig och en kvart senare föddes hon.
Det gick så fort att jag var näst intill chockad.
Från första värk tills hon var född tog det 4 timmar.
Wow alltså!

Och så fick jag henne på magen och hon var den vackraste baby jag sett.
Hon var en helt egen liten person, och inte så många drag av sin storasyster.
Kärleken liksom bara flödade ur mig.
Jag både skrattade och grät.
Och kände enorm tacksamhet för mitt lilla knyte och att förlossningen gick så bra.

Och idag fyller mitt hjärta 21 år.
Tänk så åren gått.
Jag tycker det var nyss hon var den lilla två åringen som ville ha "alla mina många två tuttar" innan hon skulle sova.
Jag tycker det var nyss hon var den lilla fyraåringen som alltid låste dörren efter tandborstningen på kvällen för "att inte tandtrollen skulle kunna komma in".
Men det är hon inte längre.
Hon är en stark och modig tjej full av empati för andra.
Hon törs följa det hon tror på oavsett vad andra tycker.
Hon är fylld av kärlek och delar frikostigt med sig till hennes nära och kära.
Hon är omtänksam mot både mig och sina syskon och vänner.
Hon är mycket mogen för sin ålder men så var hon ung när hon flyttade hemifrån första gången, när hon skulle gå gymnasiet på annan ort.

Hon är en otroligt fin ung kvinna.
Jag älskar henne gränslöst och för evigt!

Ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!

18 kommentarer:

  1. Grattis till din dotter :)
    Ha en fin tisdag!
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Vad fin hon var =) tiden går och ibland känns det som jag missat tiden och undrar hur kunde de bli så stor på kort tid...

    Önskar dig en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog går tiden väldigt fort, det gäller att ta till vara den.
      Tids nog är dom flygfärdig och klarar sig själv.
      Men så skojig resan är!
      Kram

      Radera
  3. Grattis till henne :) hurra hurra såå vacker är hon är ..jag förstår att du är stolt med all rätt ... ha en fin fin dag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon har både ett vackert yttre och inre, tösabiten min.
      Kram

      Radera
  4. Vilken fantastiskt förlossning och kärleksförklaring till din dotter. Ett stort grattis på hennes stora dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlossningen var otroligt fin men gick så fort att jag rakt var chockad efteråt.
      Kram

      Radera
  5. Åh, vad fint! Stort grattis både till dottern din och till dig som firar moderskapet, för visst är det unikt att vara förälder. Magiskt!

    Önskar er en fortsatt fin födelsedag<3
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara förälder är det bästa som livet kan erbjuda, i vart fall i min egen värd!
      Kram

      Radera
  6. Stort Grattis till din fina dotter =) Vad härligt att din dotter har ett stort hjärta, stort mod! Och kan stötta andra på ett storslaget sätt.. =) Det är alltid skönt med lättsamma förlossningar! Jag har nog också haft ganska lätta förlossningar och det är jag tacksam för... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är en underbar ung kvinna.
      Och jo visst är det skönt med lättsamma förlossningar,alltid något att vara tacksam för.
      Kram

      Radera
  7. Jag blev varm inombords när jag läste hela din berättelse. Du har en fin dotter...ja fina barn, och en superfin mamma har dom. Hälsa o gratta från mej också Kramen till er alla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Dessan för dina ord, dom värmer verkligen!
      Kram

      Radera
  8. Jag är ute på bloggrunda, vilken fin dotter du har och stort grattis till henne. Trevlig helg och kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten och ja min dotter är verkligt fin!
      Kram

      Radera
  9. Så vacker hon är också!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon är väldigt vacker både på insidan och på utsidan!
      Kram

      Radera