onsdag 9 december 2015

Mitt i veckan och upprörda känslor...





Bjuder på ett gammalt foto för några år sedan.
Tror att jag fick det från jobbet och chefen.
Men det var länge sedan nu...

Idag är det Onsdag.
Har precis fått sms av Midi.
Hon och Maxi är på Arlanda utrikes nu och väntar in sitt flyg till Egypten.
Planet går om en timme.
Jag känner mig aningen nervös för jag vill ju inte att det ska hända flickorna något.
Jag tycker att världen är alldeles för orolig just i dagsläget för att jag ska känna mig helt 
lugn.
Men självklart kommer resan att gå bra, fattas bara annat.
Och tjejerna kommer att få en härlig semester med massor av sol och bad.
Och när dom kommer hem kommer dom att vara så där fräscht och härligt brun.
Så blir det!

I går hände inte så mycket här.
Det enda jag gjorde var att laga middag.
En otroligt god kycklinggryta med en hel del massa gott i.
Till det serverade jag pastafjärilar och sallad.
Min son tyckte att det var ljuvligt gott, frågade om jag verkligen inte skulle äta.
Men ser du nej tack sa jag med eftertryck.
Det går inte att fresta mig.





Det här är teet jag dricker flera gånger per dag.
Det är faktiskt riktigt gott.
Och jag dricker det utan mjölk.
Annars klarar jag inte av att dricka te utan mjölk men detta te fungerar alldeles utmärkt som det är.
Det blir ungefär tre koppar per dag och jag har en lite större mugg än normalt.
Det är väldigt gott att få i sig den varma drycken då jag lätt känner mig frusen till och från under dagen.
I dag är det dag 10 för mig.
Tycker inte att det händer så där värst mycket viktmässigt men jag hade gått ner 6 kg, sist jag vägde mig.

I går sov jag en siesta och det berodde  på att jag var synnerligen upprörd.

Hade kontakt med ekonomiavdelningen på sjukhuset för jag tyckte inte att det stämde med vad jag fått betala i högkostnadsskyddet.
Då visade det sig att jag fått betala för två uteblivna besök a´150 kronor vardera.
Jag fattade ingenting för jag har aldrig uteblivit från något besök.
Jag har alltid avbokat om jag inte kunnat komma för ex sjukdom.
Ringde psyket men dom ville att jag skulle prata med kuratorn så jag fick vänta innan hon ringde upp mig.
Då visade det sig, hör och häpna, att det räknas som uteblivet besök när man avbokat besöket samma dag.
Man måste avboka besöket senast klockan 15 dagen innan, annars får man betala 150 kronor.
Men hallå, vad är det frågan om.
Man kan ju tvärt bli sjuk, eller hur?
Man kan få magsjuka under natten.
Sånt kan man ju inte veta om dagen innan besöket.
Men blir man ex akutsjuk så kostar det pengar för man har inte avbokat i tid.

Jag kan förstå att man får betala om man alls inte hör av sig eller struntar i att dyka upp.
Det känns logiskt att man får en straffavgift då men inte när man blir sjuk.
Helt vansinnigt och inget jag hört även om  kuratorn hävdade att hon informerat mig om det vilket jag inte har minsta minne av så jag är inte så säker att hon verkligen sagt något.

Nå jag var så upprörd efter samtalet och kände hur ångesten bara grep tag i mig så jag tog en stesolid och somnade, därav siestan.
När jag vaknade kände jag mig fortfarande ill och det gör jag nu oxå när jag skriver om det.
Jävla skitsystem.
Hädan efter måste jag känna efter supernoga dagen innan samtal ifall jag har någon känning av en eventuell förkylning, feber eller magsjuka, för jag måste ju avboka innan kl 15 dagen innan.

Och se där fick jag spy ur mig skiten...sorry!

Ha en skön dag alla fina!

Kramen om!


10 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Ja, så är det här i Finland också...J-la skitsystem.Man kan ju inte veta dagen före heller om man blir sjuk. Som jag då med migränanfallen. Dom känner jag inte av dagen före
    Idag tvättar jag kläder o så ska jag med sonen till frissan.Han börjar ha så långt hår. Härligt för döttrarna att fara på resa :)
    Ha en så bra dag du kan

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du det systemet är verkligen skit.
      Känner mig fortfarande upprörd!
      Hoppas du får en fin dag!
      Kram

      Radera
  2. Du har all rätt att bli upprörd över att du blir snuvad på pengar för att du avbokar en tid samma dag. Det är rena vansinnet! Och det har hänt mig med... De vet hur att tjäna pengar i alla fall. Hoppas att dina flickor får en rolig och trivsam resa =) Skönt att höra att du mår bra av att fasta. Ha det bäst! KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det vansinne, men jag får väl känna efter dagen innan samtal, jag kan ju kanske bli sjuk,och får då lämna återbud innan klockan 15....men om jag inte blir sjuk så får jag se det som ledig tid.
      Kram

      Radera
  3. Ja jag vet att det är så men jag har pratat mig ur det dom gånger det hänt, o jag har lyckats. Ja jag kan känna med dig ang resan det är kanske inte bästa målet i dagsläget kan jag tycka. Men jag hoppas ju att det går bra på alla vis. ja magen vänjer sig snabbt o ha en fin dag nu tänk inte för mkt kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckades inte med det, kuratorn var stenhård.
      Och nej jag borde inte tänka på det för mycket men det är svårt att låta bli.
      Kram

      Radera
  4. Men så kul att flickorna åker på resa tillsammans. Fårstår din oro. Sån är jag också...ständigt ute med mina skyddande vingar...men det går inte alltid, och inte om dom är på resa. Men vi är oroliga mammor du o jag. Visst är det helt sjukt det där med att man får betala trots man avbokat samma dag. Man blir helt enkelt straffad att man blir sjuk samma dag!!! Systemet är helt sjukt!!. Jag har råkat ut för exact samma sak...Irritterande är det. Kan vara skönt att skriva av sig lite:) Kramen till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är normalt inte så orolig av mig som mamma men det är just det att dom är på resa och världen ser ut som den gör som oroar mig.
      Väntar på någon form av besked att flygresan gått bra och att dom är framme på det lyxiga hotellet.
      Kram

      Radera
  5. Helt galet system! Vill de hellre att man ska komma dit, med exempelvis magsjuka, bara för att man annars måste betala. Förstår att du blev upprörd!

    Förstår dina tankar om barnen, det är ju så oroligt på så många ställen i världen nu. Hoppas att de kom fram bra!

    Kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir fortfarande märkbart irriterad när jag tänker på det.
      Flickorna kom fram utan problem och har det härligt nu!
      Kram

      Radera