onsdag 16 december 2015

Onsdag och julfunderingar...




Det lider mot jul.
Nu är det bara 8 dygn kvar innan julafton.
Jag fick en förfrågan på FB av min svägerska som undrade om jag kunde göra Ris a' la maltan i år med.
Jag gör ju den så god.
Å det låter ju bra, att min är god.
Till maltan gör jag glögghallon, en fantastisk saftsås som gifter sig med maltan på ett underbart sätt.
Jag gjorde den för två år sedan då vi sist var hos min lillebror och hade storjul.
Det var både en och annan som undrade vad det var och tog en försiktig sked för att sen fylla på flertalet gånger.
Den är väldigt god och består av glögg, frusna hallon, florsocker och sen tar man lite potatismjöl utrörd i vatten och häller i för att den ska bli lite simmig.
Jag fick receptet av Älskade E och det är en tio poängare.
T.o.m min lilla brorsdotter som då var 4 tyckte om den.

Jag har fortfarande några julklappar kvar men det är pengaklappar så de är inga besvärliga klappar att inhandla.
Å sen till min lilla brorsdotter förstås å det är väl inte krångligt heller.

När vi åker till min bror så lämnar vi våra egna julklappar hemma.
Vi har julklappsutdelning när vi sen kommer hem på kvällen.
Det tycker ungdomarna är mysigare.
Å jag håller med dom.

Jag vet inte riktigt än vad jag tycker om storjulen som blir i år.
Vi blir väldigt många, den saken är sann.
Lite för många enligt min smak.
Jag kommer att bli helt stenad i hjärnan av allt surr och skratt.
Å i det huset finns liksom ingenstans att gå undan.
Man är uppe i varandra hela tiden.
Så jag gruvar mig för jag vet att jag egentligen inte orkar.
Trots att det kommer att vara trevligt.
Det är ju en utbränd hjärnas dilemma, att orka med det som är trevligt.
Det kan ju gå någon väg om det är på mina premisser men så är ju inte fallet då vi är bortbjuden.
Det blir lite som att välja mellan pest och kolera.
Nå jag får väl ligga några dagar efteråt...

Nu ska jag dricka lite kaffe och undra lite över när flickorna är på väg hem från Egypten.
Det borde vara idag men jag har inte hört något.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!

8 kommentarer:

  1. Ja, här är vi också många just på Julafton! Mycket stoj o stim...blir skönt sen på kvällen då vi är hemma....Här tvättar jag kläder idag.Och ska hämta sonen 12.20. Sen ska jag på möte kl 14....det är mycket idag. Hinner inte på lunchträff med väninnan G denna veckan tyvärr
    Ha en bra onsdag

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hann med vad du tänkt igår!
      Kram

      Radera
  2. God morgon ...ja jag håller med dig även jag kan tycka att det är skönt att vara hemma, vilket vi oftast är, och i år jobbar maken natt så han lämnar hemmet vid 17 men min bror är kvar ...tar allt i lugnt takt hi hi hoppas resan hem för dem går bra o va kul att du gör så god gröt :) ta hand om dig kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resan till Sverige har gått bra, nu sitter dom på en buss som tar dem hemåt.
      Kram

      Radera
  3. De lät gott med glögghallon och de är väl uppskattat om nån vill att man ska göra något gott..

    Här har vi julen hemma i år men nu bestämde sambon och jag att nästa år åker vi någonstans då inte barnen ska vara hemma på julen..kan vara skönt att få slippa allt julstök ibland.

    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en god idé med en resa nästa jul då ni inte har barnen.
      Kram

      Radera
  4. Jag klarar inte av att vara bland många människor som det kan bli under julen just för att min hjärna kollapsar och då faller jag ihop och blir som blöt fläck.... Därför tycker jag det är bekvämast att fira julen hemmavid med bara barnen =) Mäktar inte med mer än så...Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör inte jag heller så jag vet redan nu att min hjärna kommer att kollapsa.
      Barnen vill fira jul hos min bror, dom tycker att det är så roligt då vi är hela släkten på min sida.
      Så jag får bita ihop och sen lär jag inte orka upp ur sängen på flera dygn.
      Kram

      Radera