söndag 13 december 2015

Tredje Advent...





När tredje ljuset brinner
vi juleklappar syr
och mamma bakar kakor
och har ett fasligt styr


Men tänk att vi redan är inne tredje Advent.
Så tiden går.
Jag hoppas att det inte stressas runt för mycket i stugorna runt omkring vårt avlånga land.
Jul blir det ändå och den blir ännu bättre utan stress.

Själv har jag den turen att inte känna julstress alls.
Vi ska vara hos min lillebror på storjul i år så jag behöver inte ha mer än god frukostmat hemma.
På Juldagen växlar Mini boende så det blir ingen mat här den dagen heller.
Gissningsvis så kanske flickorna följer med och äter en bit mat hos sin pappa, men det är inte hundra säkert än.
Så i mitt hem behövs det inte så mycket julmat.

Jag kommer som vanligt att koka risgrynsgröt till julaftonens frukost.
Det är tradition här.
Fast det är bara ungdomarna som äter det, jag gillar inte gröt.
Sen kommer det finnas julskinka och en god senap att ha på nybakt tunnbröd.
Mer än så behövs inte..
Det känns otroligt skönt för mig må jag säga!

Nog om det.
I går fick jag storfrämmande.
Beda tittade in och hade fr H med sig.
Fr H och jag har en historia bakom oss.
Vi umgicks jättemycket några år innan jag träffade min X-make.
Å jisses så roligt vi hade och så många tokerier vi hittade på.
Å nu hade Beda med sig henne.
Kvinnorna kom strax före 13.00 och så vips var klockan 20.00.
Jag/vi fattade verkligen inte vart tiden tog vägen.
Vi hade det så himla trevligt och samtalen gick från smått till stort.
Å så alla goa skratt, vi tre kan verkligen skratta hjärtligt.
Det var en supertrevlig dag.
Jag somnade med ett leende på mina läppar.

Nu önskar jag er en härlig Tredje Advent alla fina!

Kramen om!

12 kommentarer:

  1. Godmorgon!Härligt med vänner :) Ni hade säkert jättetrevligt !
    Sitter o ser på Luciamorgon på tv:n just nu. Stressar inte över julen. Det har jag slutat med. På julafton blir det lunch här för oss o sen kl 18 är det julmiddag hos svärföräldrarnas. Juldagen eller annandag jul far vi o hälsa på min mamma
    Ha en skön söndag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du slipper julstress.
      Kram

      Radera
  2. Åhh vad glad jag blir för din skull. Tänk att ha så fina vänner som bara droppar in hos dej. Det händer inte så ofta nu för tiden...nää då ska det vara bjudningar först. Det är inte som förr.... Men kul att du somnade med ett leende:) Julen är alltid hos oss. Vi är inte så stor familj, med mig som enda barnet. Men det är nog så trevligt. Det är ändå ett tag kvar. Men det låter som du ändå får en trevlig julafton hos din bror:) Kramis till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade det jättehärligt, bara så synd att jag idag knappt tar mig ur sängen.
      Helt slut på mentalt.
      Kram

      Radera
  3. Julen firar vi hemma! På julafton så har jag som alltid alla barnen hemma och då äter vi middag först innan julklappsutdelningen. Tanken är att middagen b.l.a ska bestå av skinka, dopp i grytan, janssons frestelse, köttbullar, prinskorvar, sill osv...
    Efterrätt kan bli ( inte bestämt ännu)men typ ris a la malta eller så bara nån glass i värsta fall... Jag är klar med mina julklappar nu. Brukar börja att köpa julklapparna och födelsedagspresenter redan i November och då är jag i regel klar med julklapps/födelsedag paketen sådär i början på December... Vilket är himla skönt! Glad tredje advent! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att du är klar med julklapparna.
      Själv har jag tre st kvar men jag vet vad dom ska innehålla.
      Kram

      Radera
  4. Låter rätt skönt jag har inte heller jul stress köper hem mat som jag brukar & klapparna är nästan klara eller 2 fattas till maken o bror mat blir det i lagom dos skall bort juldagen. Låter som du hade det skoj i går toppen o ha en skön dag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade det supertrevligt igår.
      Kram

      Radera
  5. Tiden flyger ju förbi :)Hoppas att du har haft en jättefin Lucia! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har missat hela Luciagrejen i år.
      Har mest legat i sängen, inte orkat vara uppe.
      Kram

      Radera
  6. Låter behagligt och fint....som en trivsam luciahelg :)
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera