fredag 8 januari 2016

Äntligen...




...så fick jag en natt med mycket god sömn.
Å vad jag gillar den här dagen, eller ska jag säga natten som var.
Det är skönt att vakna i hygglig tid och inte slumra bort hela förmiddagen.
Mina rutiner fungerar bättre en dag då jag kliver upp tidigt på morgonen.
Å så blev det idag!

Mini har börjat sin första skoldag efter jullovet.
Jag gissar på att han var gruvligt trött i morse för är det någon som vänt på dygnet så är det han.
Men han är i en ålder då jag inte tjatar om läggtider utan mer ber honom använda sunda förnuftet, inte sitta vid datorn halva nätter och absolut inte då det är skola.
Å han tar sig alltid upp på egen hand, försover sig aldrig och sköter sin skola.
I dag växlar han boende, nu har jag fått rå om honom en vecka så nu är det hans fars tur.

Midi åker norrut för en helg med vänner.
Hon kom hem igår med en snygg bag som hon kan använda när hon är på resande fot och inte ska vara borta för länge.
Hon åker någon gång tidig eftermiddag och sen får jag se när hon återvänder.

Så jag blir alltså ensam på torpet i helgen.
Har inget inplanerat alls.
Inget samkväm med någon i alla fall.
Tänker fortsätta plocka undan julen.
Är klar med fönstren nu men har tomtarna och granen kvar i vardagsrummet.
Så det ska bli mitt helggöra.

I går kväll ställde jag allt till det för mig.
Gick ner till värdfolket och sa att jag inte fick till värmen i badrummet och i Minis rum.
Minis rum var som rena frysboxen igår (det var ju -23 grader ute).
Så han kom upp och checkade lite och så gick han ner till pannrummet för att fylla på vatten i systemet.
Jag hade öppnat ventilen på elementet för luftning och vips så började det hända saker.
Och rinna ur elementet givetvis.
Jag försökte stänga ventilen men jisses, jag skruvade åt fel håll.
Fick ropa på barnen så dom kom med ett större kärl och en trasa för oj så mycket äckligt brunt vatten det flödade.
Det var mitt värdfolk som fick stänga ventilen för det snurrade bara i min hjärna.
Och sen fick jag givetvis ta hand om golven och torka upp dom efter sjöslaget.
Men nu har jag varmt både på hans rum och i badrummet igen.
Har man inget att göra så skaffar man sig göra, det är helt tydligt och klart!

Ha nu en toppendag alla fina!

Kramen om!

10 kommentarer:

  1. Här blir det inte Kokkola idag. Vi tar det i nästa vecka då M har ledigt. Julen åker nog ut i helgen. Behöver hjälp med granen o det passar ju bra då ungdomarna är hemma
    Ha en bra fredag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att ha ungdomar som kan hjälpa till.
      Kram

      Radera
  2. Usch ja att ha kallt i hemmet är inte skoj alls, bra att det löste sig även om det medförde lite extra jobb ;) hoppas du får en skön fredag stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket skönare nu med värme i alla rum.
      Kram

      Radera
  3. Det är så tacksamt de få gånger (jag) man får sova gott =) Mina ungar börjar om skolan den 11 och 12/1. vårterminerna brukar gå fort tycker jag och vips är det sommarlov igen.... Julen är bortplockad hos mig. Skönt! =) Jag brukar klanta till mig ibland också och skaffa mig mer jobb än nödvändigt =) Fredagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ljuvligt att få en god natts sömn emellanåt men jag önskar bara att det var fler...
      Så skönt att du plockat ut julen, så allt blir som vanligt igen.
      Kram

      Radera
  4. Vad skönt att du fick sova! Äntligen!

    Ja men det var ju ett bra förslag jag har ju inte heller något att göra så jag får väl ägna mej åt det.

    Men gud vad jobbigt med elementet! Sådär är det JÄMT för mej! Jag tänker att sådär händer det aldrig andra för jag känner mej som klantigaste tjejen i världen ibland :)

    Ha en trevlig helg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å nej du är nog inte alls klantigaste tjejen i världen, en sån bor i oss alla. *S*
      Ha en fin dag!
      Kram

      Radera
  5. Kikar in & hoppas du har en skön morgon kramen

    SvaraRadera