lördag 30 januari 2016

Det är inte ofta...





...jag blir upprörd på min son men igår blev jag det och i ren trötthet och utmattning skrev jag ett besynnerligt inlägg som jag idag tog bort.
När min hjärna är för trött är det inte så lätt att följa hur den fungerar.

Nå jag har en otroligt fin son och hans tonår är inte alls besvärliga för mig som förälder, kanske just därför jag blev paff igår då han stenvägrade göra det jag ville.
Precis som när han var liten, han var en ren och skär besvärlig tjurskalle innan han började skolan.
Å jag är inte van att han inte gör som jag vill så det blev lite fel här hemma.
I ren utmattning tog jag tag i hans rum och städade det och han blev väl inte särdeles lycklig på mig förstås.
En liten schism uppstod men idag är det över och han sa till mig i morse att det var skönt att sova i ett nystädat rum och i en renbäddad säng.

Jag blir aningen störd på min egen reaktion men jag får komma över det.
Jag har vanligen en ängels tålamod men ibland brister även jag.

I övrigt så agerade jag rörmokare igår då jag hade helt täppt i tvättfatet i badrummet.
Jisses så vidrigt,men måste man så måste man.
Å nu rinner vattnet så vackert ner och det glädjer mig enormt.
Kärringen är på banan och kan när det behövs.

I dag skiner solen från en klarblå himmel.
Det är 2 plusgrader.
Alltså ett helt okej väder.
Mina ungdomar gör sig i ordning för en bytripp.
Själv ska jag nog bara ta det lugnt.

I dag blir det en fläskfilégryta med kryddkorvar och annat gott i.
Till det ska jag servera jasminris och en sallad.
Det kommer att bli smarrigt.
Jag gjorde grytan redan i går kväll för det blir ju alltid godare dagen efter.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!

12 kommentarer:

  1. Oj ja som det kan bli, bra att det löste sig allafall känslig ålder hoppas annars du har det bra å får en fin lördag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en underbart skön Lördag, här är frid och fröjd.
      Kram

      Radera
  2. Hihi...jag kan inte låta bli att le lite. Hoppas du inte tar det på fel sätt. Men jag har 2 barn. Den äldste är nu 34 år (va?!?!) och hans tonår gick obemärkt förbi. Däremot hade han en period i 20-årsåldern som blev problematisk och vet du, jag tror du gjorde rätt. Man måste som förälder få reagera och det betyder ju bara att man bryr sig! Jag är också en sån som du kanske...vill helst inte bli arg men då när sonen krånglade till saker så slog jag näven i bordet och blev riktigt arg och jag tror det, plus annat, tog skruv. Nu är han helt "normal", social och trevlig...haha
    Min dotters tonårstid däremot är jag glad att jag då inte hade full inblick i...även hon är idag, som 26-åring, helt "normal" och världens finaste dotter. Snäll och hjälpsam.
    Beundrar dig för rörarbetet! Vidrigt jobb men skönt när det är gjort.
    En lördagskram kommer här och den där grytan verkar god.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis måste man som förälder ha rätt att säga ifrån då det blir fel.
      Men som jag skrev, han är väldigt uppmärksam och lyssnar på det jag säger i normala fall så jag har inga problem med honom.
      Det var väl därför jag blev så förvånad igår när han stenvägrade.
      Nu är allt frid och fröjd igen, lugnet omsluter oss.
      Kram och ha en fin dag!

      Radera
  3. Jag vet hur det kan bli med tonåringarna :) Snart är dom alla över 18 år. Numera går det bra...
    Ha en härlig lördag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja tonåringar kan ha ett sätt men jag är glad över att min sista sällan krånglar.
      Kram

      Radera
  4. Jag har aldrig behövt oroa mig för min 18-åriga son. Han sköter sig och hjälper mig när jag själv inte klarar eller orkar med hemmasysslorna. Min 14- åring är inte heller uppkäftig eller sätter sig emot det jag säger. Min äldste son som snart blir 26 år har aldrig heller varit något större problem när han var tonåring. Däremot min 24 - åriga dotter är fortfarande och har varit jobbig att handskas med i mångt och mycket. Gott med fläskfile´och kryddkorv tillsammans. Själv ska jag laga till fläskkotletter med klyftpotatis idag. KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla barn är olika.
      Jag har tur som haft bra tonår med mina tre.
      Ingen har varit särskilt besvärlig men som sagt ibland kan det bli tokigt som det blev igår.
      I dag är dock allt utrett och vi är på rätt köl igen.
      Kram

      Radera
  5. Man måste få reagera som du gjorde ibland även om du inte brukar göra det. Och skönt att det löste sig. kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är förstås sant och allt blev bra i sluttampen.
      Kram

      Radera
  6. Tonåringar :) nog kan de gå en på nerverna samtidigt som man älskar dem mer än något annat i hela världen. Skönt att det hela ordnade upp sig och att sonen är nöjd med sitt nystädade rum :)

    Fläskfilégryta låter frestande, så smaklig spis!
    Och ha en fortsatt fin helg!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja allt ordnar alltid upp sig och han är vanligen en mycket trivsam tonåring.
      Kram

      Radera