onsdag 27 januari 2016

Godmorgon...





Fiskgratängen igår, det var så gott.

Millans torsk i ugn;

Smörj en form.
Skiva purjolök och lägg i formen (igår hade jag röd lök) -dill ovanpå.
Lägg torsk ovanpå och salta lätt.

Sås;
3 dl gräddfil, jag använde lätt crème fraiche.
1 kkp med lika delar ketchup,tomatpuré och chilisås.
(om fisken är frusen tillsätt 3 tsk potatismjöl i röran)
1 1/2 tsk mejram ( jag använder alltid mer)
Riven ost.

Blanda ihop sås, ost krydda och bred över fisken.
Lägg på dill.
Klicka på lite margarin.

Grädda i ugn 200 grader i ca 40 minuter.

I går använde jag mig av 400 gram torsk,då räcker en sats sås, använder jag mer fisk ökar jag bara på mängden sås.
Den är väl värd att prova.

Nog om recept.
Idag är det Onsdag.
Jag har kommit in i en period då jag vaknar tidigt på morgonen igen och det stör mig inte alls.
Tycker om att kliva upp tidigt och pyssla på med min morgon i lugn och ro.
Det är bra mycket skönare än att ligga vaken större delen av natten och somna in på morgonkvisten.
Fast i natt har jag vaknat flertalet gånger.
Det är något som ligger och gror i hjärnan men inte kommer fram.
Men det kunde vara sämre, jag kunde ha haft en hel vakennatt oxå.
Så jag känner mig nöjd och tillfreds.

I går trodde jag att jag skulle kunna sova en siesta efter den ansträngande storhandlingen men se det gick minsann inte.
Pytt fick jag, var bara att kliva upp och fortsätta dagen, något trött kan jag poängtera.
Den där handlingen fick luften att helt gå ur mig.
Men jag hade ändå en bra dag.
En massa prata med Midi.
På måndag börjar hon jobba.
Jag tror att det blir jättebra för henne.
Om en månad ung flyttar hon in i lägenheten så hon har ett riktigt fint flow nu.
Jag är så glad för hennes skull.
Och den här gången flyttar hon inte till annan ort utan bara in till byn.
Det blir enklare för mig att hälsa på...

Resultat av 5:2 efter en vecka visar -1.7 kg.
Det känner jag mig nöjd över och det visar att det faktiskt fungerar (även de andra dagarna då jag tänker på vad jag stoppar i munnen).
Så jag fortsätter med gott mod.

Nu ska jag dricka mer kaffe och fortsätta med min morgon.

Ha en underbar dag alla fina!

Kramen om!


8 kommentarer:

  1. Grattis till hennes jobb va skoj o att hon bor nära ännu bättre, låter gott men jaghar svårt med mat just nu pga magont :( men bättre idag :) ha en fin dag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att magontet försvinner för dig!
      Kram

      Radera
  2. Hoppas att onsdagen blir bra

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet! Ser intressant ut =) Ska verkligen prova denna rätt nästa gång jag har torsk hemma. Gillar att göra nya maträtter också så det ska bli kul att testa.
    Grattis till din dotter som fått jobb och att hon snart får flytta in i sin lägenhet=)
    Onsdagskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra.
      Receptet är enkelt och resultatet blir gott.
      Onsdagskram tillbaka!

      Radera