måndag 25 januari 2016

Krispig början på Måndagen...






Jag började denna morgon med en promenad bort till närbutiken.
-16 grader visade termometern när jag gick ut och fy så kallt det var.
Känner mig enormt frusen nu och dricker hett kaffe för att få upp värmen i kroppen igen.
Men ibland är man tvungen ut på promenader trots den bitande kylan.

Ny vecka igen då gott folk.
Vecka 4 enligt almanackan och den bör ju ha rätt.
Midi ska skicka in sina kassakort idag så det lär väl bli som vanligt att jag kollar upp att hon fått iväg dem.
Vad gjorde de kära ungdomarna utan sin mamma?
Klarade sig lika bra förmodligen...heh
Eller gick på torsk så att dom den vägen lärde sig!

Idag har jag fastedag.
Så igår tog jag fram morotssoppa ur frysen så det blir det idag.
Å den morotssoppan var väldigt god om jag inte missminner mig.
Pratade med min finaste Pappelino i Fredags om att jag börjat med 5:2.
Han hade en hel del att säga om den eftersom han så att säga efter några år är varm i kläderna.
Han tyckte bums att jag skulle äta tre små mål per dag, men se det tycker inte jag.
Jag är ingen vanlig, normal frukostmänniska och har aldrig varit det så varför ska jag helt plötsligt få in ett frukostmål?
Nope så blir det inte.
Det optimala med 5:2 är att man bara äter en gång de fastedagar man valt men man kan äta två mindre mål en sån dag, då kallas det för halvfasta.
Jag har tänkt att Måndagar blir soppa och då två mindre mål, Torsdagar blir någon form av sallad och då bara ett mål den dagen.
Så tänker jag lägga upp min diet.
Å då får finaste Pappelino tycka vad han vill!

Nu har jag ätit den nya medicinen i nästan en vecka.
Hur har jag då upplevt den.
Den vanliga biverkningen med konstant illamående förstås (det slipper jag aldrig undan) och så har jag märkt att min hy är mycket torrare än den borde vara.
Emellanåt är händerna torra som fnöske och jag får smörja in mig med en fetare kräm än vanligt.
Inga hudutslag har jag dock sett än så länge, dyker det upp måste jag genast sluta äta den.
Nå en som lever får se.
Annat har jag inte märkt, jag är inte piggare, jag har inga humörsvängningar (brukar inte ha det innan tabletten heller), så jag vet inte riktigt vad som skulle stabiliseras med den?
Nå jag lär väl märka framgent om den ger någon som helst effekt, förmodligen inte.

Ha nu en härlig dag alla fina!

Kramen om! 

12 kommentarer:

  1. Här är det inte lika kallt! Imorse -6 grader. Just nu ca-6, -7 grader
    Ha en bra måndag'
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en lämpligare temperatur.
      Kram

      Radera
  2. Oj va kallt, låter som du är bestämd med det du vill göra med maten. Varför vill du gå på diet? bara nyfiken och kul att höra om :) ja här är plus grader o det är skönt skön dag till dig kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enklaste svaret är att jag vill gå ner i vikt.
      Tycker att 5:2 känns minst krånglig.
      Kram

      Radera
  3. Nä fy vad kallt du hade och jag hade 2 plus och blev jätte förvånad över att det var så varmt :-D Kram

    SvaraRadera
  4. Hej här är det bara -6 grader idag men då jag bara är inne så spelar det inte så stor roll hur vädret är ute nu...Ja det är kanske bäst att du går efter hur du vill göra 5:2 dieten och vad som känns bäst för dig, men han vill väl bara hjälpa till =)

    Tråkigt det är med dessa biverkningar som man aldrig slipper man aldrig och hoppas att du behöver få så mycket..

    Kramar om <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr slipper jag aldrig dessa biverkningar när jag börjar med ny medicin.
      Det är heller inte enkelt att fasa ut en medicin som gjort sitt..
      Kram

      Radera
  5. Hej
    Jag provade 5:2 ett tag, då hoppade jag också över frukosten. Varför äta den när jag alltid har kunnat vara utan innan, som du säger.
    Är det Lamotrigin du börjat med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte den tabletten jag börjat med!
      Kram

      Radera
  6. Det brukar väl ta minst upp till fjorton dagar innan en medicin som man nyss börjat ta in tar skruv?
    Tycker att din diet 5:2 låter ganska vettig eftersom du ändå äter nånting även om det bara är en måltid under dagen - två dagar i veckan. Måndagskram

    SvaraRadera
  7. Jag har fått höra ca 4 -6 veckor, men den medicin jag tar nu ska ökas var fjortonde dag, får se vad det blir utav det.
    Kram

    SvaraRadera