lördag 9 januari 2016

Kylan biter sig fast...




...och jag har gått i ide.
Så känns det i alla fall.
-22 grader ute, fortfarande rysande kallt, jag har varit vaken hela natten och somnade inte förrän efter 06 i morse, så det blev en förmiddagssovning igen.
Känner mig lite som "jag föddes i farstun när morsan var borta".
En fras min mormor använde lite nu och då (när hon levde) då hon skulle beskriva någon som var lite "eljest".
Och jag känner mig en smula eljest idag, det känns som att jag vaknade till på en helt annan planet, som om jag inte känner igen min lägenhet trots att jag bott här i över 16 år.
Hjärnan vill inte hänga med riktigt idag.

Nå det är ju en ny dag sprungen ur mörkret jag genomlevde i natt.
Fruktansvärd panikångest höll mig vaken.
Det kom bara sådär, helt oväntat.
Och när man är i dess grepp så är det svårt att ta sig ur.
Jag gick upp till slut och tog stesolid och då började det värsta tona ner.
Men jag känner fortfarande att hjärtat klappar för hårt, det har ännu inte riktigt släppt.
Jag är stel i kroppen, som om den krampat hela natten.
Jag har ont mellan skulderbladen i ryggen och in mot bröstkorgen, det har inte gett sig än.
Men det är då bra mycket bättre än vad som var i natt.

Så det är en ny dag och den står helt öppen för mig.
Jag hade ju tänkt ta ner julgranen och tomtarna i vardagsrummet men jag vet inte om jag har energi nog till det.
Att genomgå en sån panikångestattack jag hade i natt känns som att jag sprungit dubbla marathon på raken så energin vill sig inte.
Däremot ska jag nog klä mig för en promenad bort till närbutiken.
Trots att det är svinkallt ute och jag måste klä mig som michelingubben så får jag allt göra det.
Jag tror bestämt att jag behöver en smula frisk luft efter denna skräckens natt.
Då kanske hjärnan startar upp igen.

Nåväl allt är som det är, inget att göra något åt men jag hoppas att allt släpper under dagen så att jag får en schysst natt i natt.

Ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!



8 kommentarer:

  1. Oj, hoppas att det släpper då du far ut <3 Jag var på en iskall promenad med hunden nyss o ska snart slänga mej på sängen o läsa en skvallertidning som svärmor var in med.....det är en "Veckans NU"
    Ha en så bra lördag du kan
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt det lät att ligga och tröska genom en skvallertidning.
      Kram

      Radera
  2. Hej ja det är inge kul med dessa ångestattacker och mina kom alltid på kvällarna innan. Hoppas att de släpper för dig snart <3 vi har också -22 grader idag och blåser på de, fy vad kallt.

    Önskar dig en fin kväll och hoppas att de känns bättre i morgon.

    Kramar om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen kallt ute nu.
      Jag var ut på en promenad men fy så vidrigt kallt det var.
      Nu är det skönt att vara inomhus!
      Kram

      Radera
  3. Såg att det skulle bli jättekallt utomhus veckan som kommer också =(
    Panikångest är bland det värsta och sämsta :( Det är en smärta som känns som tusen knivar i hjärta och själ.. Stor kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm både smärta och skräck, helt enkelt för jävligt!
      Kram

      Radera
  4. Usch va jobbigt, känner mig oxå stressad då min axel gör ont ännu o på fredag skall jag jobba :( hoppas du fick sova kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå och axeln är ju viktig att den fungerar i ditt jobb.
      Kram

      Radera