tisdag 12 januari 2016

Någon frågade om jag målar...


Och det gör jag ju men på en rent amatörmässig nivå.
För många år sedan (just i början av min förra sjukskrivning 2012) fick jag gå en Vedic Art kurs som en väninna anordnande över en helg.
Jag var egentligen för dålig för att träffa någon den helgen men jag gick kursen.
Och där och då fann jag mitt målarintresse igen.
Jag har i omgångar genom livet målat men då 2012 var det en himla massa år sedan jag sist höll i en pensel.
Det jag brukar måla är känslor, inga stilleben, kanske inte ens så mycket form men färg.




Mitt inre stormande hav



Vilse i skogen.


Min explosiva, utbrända hjärna.



Den gråtande kvinnan


Ånyo ett stormande hav



Regntunga skyar



Den färgglada skogen



Titt ut-vad gömmer sig där.

Här är några alster jag åstadkommit genom åren.
En del hänger på min väg, andra ligger i rulle.
Jag har givetvis fler alster men de som jag har liggande nu ska målas över, något nytt ska skapas.
När man skapar som jag gör så finns inget motiv i klart sikte, det kan bli precis vad som helst.
Jag kallade detta i början 2012 för "själslig terapi" och det är just vad det är.
De timmar jag stod och målade var de enda timmar som min hjärna var stilla...
Jag funderar på att ta fram färger och penslar igen.
Det börjar kännas som ett sug i kroppen.
Har lust att omvärlden ska försvinna återigen...

Den tavlan som stod på staffliet i förra inlägget har min äldsta dotter målat någon gång under hennes skoltid.
Jag brukar ha den stående på staffliet när jag inte själv målar något.
Men nu tror jag allt att lusten börjar infinna sig.
Måste titta genom mina färger, se vad som finns.
Jag målar med akrylfärger nuförtiden.
I min ungdom var det akvarellfärger..
Vem vet snart kanske det blir olja med!

Ha en toppendag alla fina!

Själv ska jag både till kuratorn och läkaren efter lunch.
Känns drygt med två tider efter varandra men sen är det bortgjort!

Kramen om!


14 kommentarer:

  1. Jätte fina jag gillar den gråtande kvinnan :) o den förvirrade kvinnan super fina :) ja att ha tider att passa o 2 dessutom är mindre skoj men sen är det gjort o man kan koppla av ..lycka till där o kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev det bara en tid då det visade sig att kuratorn vabbar idag.
      Men jag måste likväl in till byn för läkartiden.
      Kram och ha en fin dag!

      Radera
  2. Jag gillar de två översta mest. Ja, tänk vad man gillar olika. Vad skönt att du hittat något njutbart. Själv gillar ju att skriva och har skrivit många dikter men nu var det några månader sen sist. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi alla är olika och gillar olika.
      Jag skriver oxå en del poesi men nu var det några månader sen sist.
      Kram

      Radera
  3. Millan, du är verkligen duktig på att uttrycka dina känslor i målningarna. I varje en av dom du visar känner jag igen mig själv. Tack!
    Jag målar också i känslor dock har jag svårt för att acceptera att de inte föreställer något. Vill gärna lära mig det. Att skriva min självbiografi Fröken Änka och marknadsföra den har blivit prioritet länge nu.
    Kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar allra ödmjukast för din fina kommentar.
      Jo jag har oxå svårt att måla abstrakt, min hjärna vill gärna måla "snyggt" som man fick lära sig som liten.
      Men jag har märkt att när jag väl står framför en duk med penseln i högsta hugg så försvinner den lilla "polisen" inom mig och jag bara målar.
      Sen kan ju målningarna givetvis föreställa något som hav eller skog osv men det vet jag aldrig innan målningen är färdig.
      Du har ju fullt upp på ditt eget sätt, kan tänka mig att det tar mycket tid men kul att du oxå målar.
      Kram

      Radera
  4. Du är väldigt duktig att måla
    Synd att kuratorn vabbar idag. Hoppas att läkarbesöket gick bra. Nu blir det strax kaffedags här
    Ha en fin tisdagskväll
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läkarbesöket gick riktigt bra och på något vis gjorde det inget att det inte blev kuratorsamtal.
      Kram

      Radera
  5. Vad duktig du är, jag tycker om när man målar med känslorna de brukar bli bäst då.. va kul att få se och jag tycker absolut att du ska börja med att måla igen..

    Hoppas att allt går bra idag både med läkare och kurator

    Kramar om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och jo jag ska börja måla igen.
      Det känns i hela kroppen att det är dax.
      Kram

      Radera
  6. Du kan din konst =) Jättebra målat! Tavlorna Nr 4, 6 och 8 gillade jag. Kram ♥

    SvaraRadera
  7. Jag målar som du, inifrån. Det går i perioder. Provade häromdagen, har skrivit om det i min blogg. Blev sjukt trött efteråt. Men lite skönt när suget börjar återkomma. Jag tyckte om dina målningar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten och kommentaren.
      Den där tröttheten som kommer efter att ha målat tycker jag är en skön trötthet.
      Var in och tittade på din sida men är för trött i skallen för att kommentera hos dig.
      Ska göra ett försök i morgon då jag förhoppningsvis är piggare.
      Kram

      Radera